لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

حکومت افغانستان: پروسه انتخابات متوقف نخواهد شد


ریاست جمهوری افغانستان امیدوار است که فرمان تقنینی رئیس جمهور در رابطه به اصلاحات انتخاباتی، پس از بحث در کمیته مشترک شورای ملی، به زودی از سوی ولسی جرگه تصویب گردد.

ریاست جمهوری می‌گوید که اگر فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتی پس از بحث در کمیته مشترک شورای ملی، ولسی جرگه آن را تصویب نکند پروسه انتخابات متوقف نخواهد شد و حکومت با جدیت این پروسه را دنبال می‌کند.

شاه حسین مرتضوی یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی با تأکید روی اینکه انتظار می‎رود این کمیته در رابطه به موارد اختلافی این فرمان به توافق برسند می‌گوید، تائید این فرمان از سوی مشرانو جرگه را گام بزرگ در راستای سرعت بخشیدن به پروسه انتخابات عنوان کرد.

مرتضوی: انتظار اینست که در کمیته مشترک نیز فرمان تقنینی تائید شود.
مرتضوی: انتظار اینست که در کمیته مشترک نیز فرمان تقنینی تائید شود.

آقای مرتضوی می‌گوید:

"مجلس سنا یک گام بزرگ را برای سرعت بخشیدن به پروسه انتخابات برداشته است و این توقع مردم و حکومت افغانستان از مجلس سنا بود انتظار اینست که در کمیته مشترک نیز فرمان تقنینی تائید شود و در صورت تائید بسیار کمک می‌کند که پروسه انتخابات سرعت بیشتر بگیرد اما در صورت که تائید نشود پروسه انتخابات متوقف نمی‌ماند حکومت با رأی زنی‌های که دارد با نهاد های مختلف پروسه انتخابات را با جدیت دنبال می‌کند."

این درحالیست که مشرانو جرگه افغانستان روز سه شنبه هفته جاری فرمان تقنینی رئیس جمهور در رابطه به اصلاحات انتخاباتی را با آوردن برخی تعدیلات به اکثریت آرا تائید کرد.

مستقل شدن کمیسیون شکایات انتخاباتی، تعیین مدت کار رئیس کمیسیون مستقل انتخابات برای سه سال، حذف دو تبعه خارجی از جمع ناظرین انتخابات، حذف فهرست رأی دهنده‎گان از تعدیلاتی بود که از سوی مشرانو جرگه در این فرمان وارد گردیده‎است.

پیش از این همین فرمان تقنینی رئیس جمهور در رابطه به اصلاحات انتخاباتی از سوی ولسی جرگه رد گردیده بود.

اعضای این جرگه گفته بودند این فرمان به وقت مناسب به ولسی جرگه فرستاده نشده و برخی موارد نیز خلاف قانون اساسی افغانستان است.

هیئت اداری مشرانو جرگه می‎گوید این فرمان پس از رد و تائید هر دو مجلس شورای ملی به هدف بحث روی موارد اختلافی آن به یک کمیسیون مختلط که متشکل از اعضای این شورا اند، راجع می‎شود.

از سوی هم عرفان‎الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه می‎گوید که شاید روز شنبۀ هفته آینده هیئت از سوی این جرگه بخاطر کمیسیون مشترک تعیین گردد تا این کمیسیون هر چه زودتر به کارش آغاز نماید.

عرفان: به هر حال هیئت مختلط باید تصمیم بگیرد.
عرفان: به هر حال هیئت مختلط باید تصمیم بگیرد.

آقای عرفان افزود:

"شاید روز شنبه از طرف ما این هیئت تعیین شود چون تا کنون کمیسیون مربوطه مشخص نکرده ما امیدوار هستیم که روز شنبه برای ما معرفی گردد و در تالار مورد تائید قرار گیرد تا کمیسیون مختلط به کارش آغاز نماید به هر حال هیئت مختلط باید تصمیم بگیرد که کدام نظریه می‌تواند قناعت جانب مقابل خود را حاصل نماید و من امیدوار هستم که در یک تفاهم خوب آن‌ها به نتیجه برسند و مجلس آن را مورد تائید قرار دهد."

در همین‌حال جانداد سپین‎غر رئیس مؤسسه نظارت از انتخابات افغانستان یا آیوا می‌گوید اگر این فرمان باز هم از سوی ولسی جرگه رد گردد باید از سوی رئیس جمهور فرمان جدید در رابطه به اصلاحات انتخاباتی صادر گردد و به شورای ملی بخاطر تصویب فرستاده شود.

آقای سپین‌غر می‌گوید، راه قانونی دیگر آن اینست که حکومت باید در رابطه به رد این فرمان از سوی شورای ملی، بر اساس حکم ستره محکمه و یا هم کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی انتخابات را برگزار نماید.

گزارش: فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG