لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

نشست سه جانبۀ در مورد مهاجرین افغان در پاکستان برگزار می‌شود


وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌گوید قرار است تا سه هفته دیگر در پیوند به دریافت راه حل اساسی سرنوشت مهاجرین افغان در پاکستان، نشست سه جانبه در اسلام‌آباد برگزار شود.

این وزارت می‌گوید که انتظار دارند تا حکومت پاکستان مطابق به تفاهمنامه‌های قبلی، مدت اقامت مهاجرین افغان در آن کشور را برای دو سال تمدید کند.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی این وزارت امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت در این نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و «UNHCR» روی تمدید اقامت مهاجرین و زمینه برگشت تدریجی آنان بحث و گفتگو می‎شود.

میاخیل: نشست سه جانبه در ماه آینده به میزبانی یو، ان، اچ، سی، آر در اسلام‌آباد برگزار می‌شود.
میاخیل: نشست سه جانبه در ماه آینده به میزبانی یو، ان، اچ، سی، آر در اسلام‌آباد برگزار می‌شود.

آقای میاخیل با اشاره به اینکه قرار است در این راستا به تاریخ ۱۹ جولای نشستی سه جانبه در اسلام‌آباد برگزار شود، می‌گوید:

"یک نشست سه جانبه در ماه آینده به میزبانی یو، ان، اچ، سی، آر در اسلام‌آباد برگزار می‌شود که هدف عمده نشست همین است که ما یک تصمیم اساسی در این زمینه بگیریم و برنامه‌های بعدی که پس از شش ماه است آنرا در این نشست ارائه کنیم."

این درحالیست که روز گذشته پاکستان کارت‌های اقامت مهاجرین افغان در آن کشور را برای مدت شش ماه تمدید کرده‌است.

بر اساس یک اعلامیۀ کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان، فلیپو گراندی کمیشنر این سازمان روز چهار شنبه در ختم سفرش به افغانستان، ایران و پاکستان گفته‌است که برای هر مهاجر افغان که بطور داوطلبانه از پاکستان به کشور خود بازگشت می‌کند، ۴۰۰ دالر امریکایی داده خواهد شد.

به گفته این اداره از آغاز سال جاری میلادی تا کنون حدود هفت هزار مهاجر افغان بگونه داوطلبانه از پاکستان به افغانستان بازگشت کرده‎اند.

قیصر آفریدی سخنگوی این سازمان در اسلام آباد در صحبت با رادیو آزادی گفت، قرار است این برنامه سر از ماه جولای سال جاری تطبیق شود.

بر اساس معلومات وزارت مهاجرین افغانستان، در حال حاضر سه میلیون افغان در پاکستان مهاجر اند که از این میان یک میلیون و شش صد هزار شان دارای کارت‌های اقامت می‎باشند.

در همین‎حال، جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه به رادیو آزادی گفت که حکومت برای رسیده‎گی به مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان و فراهم‎آوری زندگی بهتر برای آنان در تلاش است.

فیصل: حکومت برای رسیده‌گی به مهاجرین افغان در پاکستان تلاش می‌کند.
فیصل: حکومت برای رسیده‌گی به مهاجرین افغان در پاکستان تلاش می‌کند.

آقای فیصل می‌‌گوید:

"حکومت افغانستان با کشورهای میزبان مهاجرین و یو، ان، اچ، سی، آر صحبت‌های داشته تا برای رسیده‌گی به مشکلات مهاجرین افغان و فراهم‌آوری زمینه بهتر زندگی به آنان تلاش صورت گیرد."

شماری از آگاهان امور بدین باور اند که حکومت افغانستان برای مهاجران کشور برنامه مشخصی را روی دست ندارد و برخی کشورها بخصوص پاکستان و ایران همواره از این موضوع به حیث آله فشار علیه افغانستان استفاده کرده‌اند.

لطیف نظری یکی از این آگاهان به رادیو ازادی گفت در صورتیکه پاکستان اقدام به اخراج دسته جمعی مهاجرین افغان از خاکش نماید، دولت و مردم افغانستان با چالش‌های امنیتی، فقر و بی‌کاری، بی‌سرپناهی و ده‌ها معضل اجتماعی روبرو خواهند شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG