لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

مککین: پاکستان باید از ورود جنگجویان به افغانستان جلوگیری کند


جان مککین و لینزی گراهم سناتوران امریکایی که پس از سفر به پاکستان تازه به کابل آمده‌اند می‌گویند که از اردوی پاکستان خواسته اند که جلو آمدن مخالفان مسلح به افغانستان را بگیرند.

این سناتوران امریکایی، روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل گفتند که با وجود دوستی خوب امریکا و پاکستان، ایالات متحده توقع دارد که پاکستان بر ضد داعش، شبکه حقانی و دیگر گروه‌های تروریستی اقدام بیشتر کند.

جان مککین در مورد گفت:

"ما روی موضوعات زیادی با پاکستان صحبت کردیم در مورد اهمیت دوستی، روابط و کار مشترک که باید داعش و شبکه حقانی را شکست بدهیم. در کنار حمایت قوی ما از پاکستان، ما امیدوار کم شدن و از بین رفتن فعالیت‌های شبکه حقانی هستیم و در کنار آن خواهان از بین رفتن فعالیت دیگر گروه‌های تروریستی."

این سناتوران امریکایی در جریان سفر شان به پاکستان از میرانشاه مرکز وزیرستان شمالی نیز دیدن کردند.

چهار سناتور امریکایی به ریاست جان مککین هفته روان به پاکستان سفر کردند و در آنجا با راحیل شریف لوی درستیز و دیگر مقامات پاکستانی دیدار و گفتگو کرده‌اند.

پیش از این وزارت خارجه پاکستان در یک اعلامیه گفته‌است که سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم نواز شریف در دیدار با آقای مککین گفته‌است که از مبارزه کشور اش در برابر گروه‌های تروریستی دفاع می‌کند.

از سوی هم لینزی گراهم سناتور دیگر امریکایی می‌گوید که باقی ماندن سربازان امریکایی در افغانستان بر اساس تقسیم اوقات نه، بلکه بر اساس حالات موجود در این کشور اتخاذ شود.

وی گفت که رئیس جمهور اوباما با استفاده از تجربه عراق، برای حفظ وضعیت در افغانستان باید شمار سربازان‌اش را در این کشور کم نکند.

لینزی گراهم سناتور امریکایی
لینزی گراهم سناتور امریکایی

گراهم افزود:

"اگر رئیس جمهور اوباما فیصلۀ باقی ماندن ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان را کرده در اینجا از آن تصمیم استقبال می‌شود اما رئیس جمهور غنی به ما گفته که در این زمینه هر فیصلۀ آقای اوباما را می‌پذیرد و اما آقای اوباما با استفاده از تجربه عراق باید فیصله کند."

این سناتوران امریکایی با سران حکومت وحدت ملی نیز دیدار داشته‌اند و به آنان اطمینان داده‌اند که از پاکستان بسیار واضح خواسته اند تا در برابر دهشت افگنی اقدام عملی کند.

با این همه یوسف امین ځاځی آگاه مسایل نظامی می‌گوید که این نخستین بار نیست که امریکا از پاکستان چنین تقاضا می‌کند بلکه پیش از این نیز درخواستی از پاکستان داشته اما این کشور هیچ زمانی دست به اقدام عملی نزده‌است.

آقای ځاځی در صحبت با رادیو آزادی گفت که پاکستان در پرورش گروه‌های تروریستی منفعت‌اش را جستجو می‌کند و برای این کشور منافع‌اش بالاتر از همه چیز است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG