لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

ارگ: اقدامات خودسر پاکستان احساسات ضد این کشور را تقویت خواهد کرد


حکومت افغانستان می‎گوید که تا آخرین حد کوشش می‎کند تا مشکل بمیان آمده در خط فرضی دیورند را از راه دیپلوماتیک با پاکستان حل کند.

ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید که ادامه اقدامات خودسر پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند تنها احساسات ضد پاکستانی را تقویت خواهد کرد.

دواخان مینه‎پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی با تأکید بر اینکه تلاش حکومت این است تا معضل بمیان آمده میان دو کشور در امتداد خط دیورند از راه گفتگو حل شود، گفت که در گزینه بعدی، از تمامی اصول بین‎المللی موجود، برای حل این مشکل استفاده خواهند کرد.

وی افزود که در این خصوص به قوانین بین‎المللی نیز مراجعه خواهند کرد.

مینه‌پال: به قوانین بین‎المللی نیز مراجعه خواهیم کرد.
مینه‌پال: به قوانین بین‎المللی نیز مراجعه خواهیم کرد.

آقای مینه‎پال می‌گوید:

"تمامی اصول‌های بین‌المللی را تعقیب خواهیم کرد که در جهان عرف است تا بتوانیم از همان راه این گونه معضل را حل کنیم."

آقای مینه‌پال در پاسخ به این پرسش که آیا حکومت جهت اعتراض از عملکرد پاکستان در برابر افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل مراجعه خواهد کرد یا نه، چیزی نگفت.

پیش از این یک منبع موثق دولتی که خواست نامش ذکر نشود به رسانه‌ها گفته که تخطی‌ها پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند را مستند سازی کرده و به سازمان ملل می‌فرستند.

پیش از این سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان در یک مصاحبه با بخش اردوی بی بی سی گفته‎است، کار اعمار دروازه در تورخم ادامه می‌یابد و به گفته وی پاکستان در این خصوص نه کدام تفاهمنامۀ را با افغانستان نقض کرده و نه هم از کدام قانون بین‎المللی سرکشی کرده‌‎است.

معینان وزارت‌های امور خارجه افغانستان و پاکستان روز دو شنبه در اسلام روی معضل به میان آمده در تورخم صبحت کردند و براساس معلومات وزارت خارجه افغانستان هر دو طرف بر ایجاد میکانیزم جهت حل مشکلات موجود در امتداد خط فرضی دیورند توافق کردند.

روزنامه ویسا چاپ کابل از توافق دیگری پرده برداشته و به نقل از شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در یک مطلبی نوشته‌است که حکومت افغانستان و پاکستان بر اساس یک میکانیزم نظامی روی پروسیجر عملیات‌های ستندرد یا (اس او پی) موافقه کردند.

در این مطلب روزنامه آمده‏است که در این توافق عملیات نظامی، ایجاد مراکز و دروازه نظارتی مشترک شامل است.

تشنج میان افغانستان و پاکستانی زمانی اوج گرفت که یک شنبه هفته گذشته نظامیان پاکستانی در گذرگاه تورخم دست به اعمار تأسیسات زدند که با ممانعت نیرو های افغان روبرو شد و به درگیری میان دو طرف انجامید.

در عین‌حال اظهارات سرتاج عزیز و دیگر مقامات پاکستانی واکنش مشرانو جرگه افغانستان را نیز بر انگیخته‌است.

مسلمیار: گفته‌های سرتاج عزیز و سخنگوی اردوی پاکستان را تقبیح می‌کنم.
مسلمیار: گفته‌های سرتاج عزیز و سخنگوی اردوی پاکستان را تقبیح می‌کنم.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس این جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه این جرگه در این زمینه گفت:

"در بحث خط فرضی دیورند هیچ‌گونه معامله را نمی‌پذیریم . ما گفته‌های سرتاج عزیز و سخنگوی اردوی پاکستان را تقبیح می‌کنیم."

از سوی هم احمد سعیدی کارشناس سیاسی و دیپلومات پیشین افغان در پاکستان می‌گوید که احتمالاً پاکستان بر ساخت تأسیسات در امتداد خط فرضی دیورند ادامه بدهد اما وی به حکومت سفارش می‎کند که این معضل را در مشورت با مردم دو کشور و جامعه جهانی حل کند.

سعیدی: حکومت معضل تورخم را در مشورت با مردم دو کشور و جامعه جهانی حل کند.
سعیدی: حکومت معضل تورخم را در مشورت با مردم دو کشور و جامعه جهانی حل کند.

آقای سعیدی می‌گوید:

"بهتر اینست که حکومت افغانستان در این باره با جامعه جهانی بخصوص امریکا و انگلیس مشورت کند، دوم این موضوع را بگونه جدی در شورای امنیت مطرح کند و سوم با مردم افغانستان مشورت کند تا مردم تصمیم بگیرند."

آقای سعیدی می‌گوید بدون گزینه دپلوماتیک در این زمینه، هر تصمیم حکومت اشتباه خواهد بود.

انتظار می‌رود که روند گفتگوی مقامات افغان و پاکستانی در خصوص حل مشکل بمیان آمده در امتداد خط دیورند، میان دو کشور ادامه یابد و اینکه فیصله نهایی چه خواهد بود، گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

گزارش: نورالله شایان

مرتبط

XS
SM
MD
LG