لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۲

در اجلاس وارسا روی ۳ موضوع مهم در مورد افغانستان بحث می‌شود


اسماعیل آراماز، نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان
اسماعیل آراماز، نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان

یک مقام ارشد ناتو می‌گوید: اجلاس سران این پیمان در وارسا روی سه مسئلۀ مهم مربوط به افغانستان بحث و گفتگو خواهد کرد.

این اجلاس که دو روز ادامه خواهد داشت روز جمعۀ آینده آغاز می‌شود.

اسماعیل آراماز، نمایندۀ ملکی ناتو در افغانستان می‌گوید انتظار میرود که کشورهای ناتو و شرکای آن در بارۀ تمدید ماموریت حمایت قاطع برای یکسال دیگر، تمویل نیروهای افغان و مشارکت کابل و ناتو تصامیم مهم اتخاذ کنند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی و رئیس اجرائیه عبدالله عبدالله به این اجلاس دعوت شده‌اند.

حکومت افغانستان این اجلاس را مهم دانسته گفته است که در کنار مطرح ساختن خواسته های خود سعی می‌کند به رهبران ناتو واضح سازد که جنگ جاری در افغانستان تنها مربوط این کشور نیست و ابعاد منطقه‌ای و جهانی دارد.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

سرمنشی ناتو در آستانۀ این اجلاس روز دوشنبه گفت که افغانستان در رأس اجندا قرار خواهد داشت.

ینس ستولتنبرگ افزود که ناتو ماموریت آموزش، حمایت و مشوره دهی به نیروهای افغان را تا بلند رفتن ظرفیت‌های این نیروها ادامه خواهد داد تا آنها امنیت کشور خود را خود تأمین کرده بتوانند.

شماری از مقامات و کارشناسان ناتو می‌گویند برنامۀ آموزش نیروهای افغان تا سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت و ناتو خواستار ماندن حدود نُه هزار سرباز در افغانستان خواهد شد.

هر چند امریکا هنوز تصمیم نگرفته است که چه تعداد سربازان این کشور در افغانستان خواهند ماند ولی گفته می‌شود از جملۀ نُه هزار سرباز ناتو که قرار است در افغانستان بمانند حدود پنج هزار و پنجصد نفر آن امریکایی خواهند بود.

نشریۀ ستارز ایند سترایپس امریکا می‌نویسد که شماری از کارشناسان با در نظرداشت وضعیت امنیتی افغانستان که شورشیان طالب و دیگر گروه‌ها به حملات خود شدت بخشیده‌اند روی ضرورت حمایت دوامدار از حکومت افغانستان تأکید می‌کنند.

تیوفاریل استاد مرکز مطالعات جنگ در کینگ کالج لندن به این باور است که اگر حمایت هوایی و قوای خاص ناتو نباشد نیروهای افغان کنترول چندین ولایت در شرق و جنوب کشور را از دست خواهند داد.

او گفته است اگر سرنوشت گفتگوهای صلح مبهم بماند و جلو طالبان گرفته نشود ناتو به کمک‌های نظامی و مالی خود با افغانستان برای چندین سال دیگر ادامه خواهد داد.

XS
SM
MD
LG