لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۱

خوشبینی حکومت افغانستان در مورد دوام حضور نیروهای امریکایی


ریاست جمهوری افغانستان، باقی ماندن ۸۴۰۰ سرباز امریکایی الی اوایل سال آیندۀ میلادی در افغانستان را برای تقویت قوای مسلح افغان و مبارزه با تروریزم مؤثر می‌خواند.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور به روز پنج‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که باقی ماندن ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان برای فراهم‎آوری همکاری‎های امنیتی و تخنیکی نیروهای افغان مفید است.

به گفته وی، حضور این سربازان امریکایی در کنار قوای مسلح افغانستان می‎تواند تأثیر مثبت در مبارزه با تروریزم داشته باشد.

چخانسوری: حضور نیروهای امریکایی بخاطر فراهم‌آوری همکاری‌های امنیتی و تخنیکی به قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بسیار مهم است.
چخانسوری: حضور نیروهای امریکایی بخاطر فراهم‌آوری همکاری‌های امنیتی و تخنیکی به قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بسیار مهم است.

آقای چخانسوری می‌گوید:

"فکر می‌کنیم که حضور نیروهای امریکایی بخاطر فراهم‌آوری همکاری‌های امنیتی و تخنیکی به قوای امنیتی و دفاعی افغانستان بسیار مهم است و می‌توانند در بخش‌های مختلف افغانستان را همکاری کنند از جمله مبارزه مشرک با تروریزم."

سخنگوی رئیس جمهور گفت، توقع دارند که همکاری‌های درازمدت برای نیروهای افغان را از سوی سران ناتو در وارسا نیز بدست بیاورند.

به تازه‌گی بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اعلام کرده‌است که به جای کاهش نیروها در افغانستان به ۵۵۰۰ تن تا پایان امسال، حدود ۸۴۰۰ سربازش را تا ماه جنوری سال ۲۰۱۷ در افغانستان حفظ خواهد کرد.

بارک اوباما گفته‌است که بر اساس توصیه اشتون کارتر وزیر دفاع، جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیروهای بینالمللی در افغانستان، کانگرس امریکا و حکومت افغانستان این تصمیم را گرفته‌است.

اوباما: نیروهای امریکایی در افغانستان در کنار آموزش و مشوره دهی به نظامیان افغان در عملیات‎های ضد تروریزم هم در کنار آنان سهم خواهند گرفت.
اوباما: نیروهای امریکایی در افغانستان در کنار آموزش و مشوره دهی به نظامیان افغان در عملیات‎های ضد تروریزم هم در کنار آنان سهم خواهند گرفت.

آقای اوباما در سخنرانی دیروزش در قصر سفید گفت، مأموریت نیروهای امریکایی در افغانستان، آموزش و مشوره دهی برای نظامیان افغان خواهد بود و آن‎ها همچنان در عملیات‎های ضد تروریزم در کنار افغان‎ها سهم خواهند گرفت.

هم اکنون ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند، که ۶۸۰۰ تن ازین سربازان در چوکات مأموریت حمایت قاطع ناتو وظیفه اجرا می‌کنند.

رئیس جمهور امریکا پیش از این گفته بود که تا پایان دوره کاری‌اش در بیستم جنوری سال ۲۰۱۷، حدود ۵۵۰۰ تن از نیروهای کشورش در افغانستان باقی خواهند ماند.

رئیس جمهور غنی نیز در پیامی در صفحۀ تویترش نوشته‌‎است که از این تصمیم رئیس جمهور اوباما استقبال می‌کند و آن را نشان دهنده ادامه مشارکت دو کشور برای منافع مشترک می‌داند.

در همین‌حال شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که تمدید حضور نیروهای امریکایی در افغانستان برای تقویت مورال و روحیۀ نیروهای افغان مهم است.

امرخیل: ما یک کشور وابسته به امریکا هستیم.
امرخیل: ما یک کشور وابسته به امریکا هستیم.

عتیق‌الله امرخیل یکی از این آگاهان به رادیو آزادی گفت:

"اصلاً فیصله که اکنون صورت گرفته بالای مورال نیروهای امنیتی افغان تأثیر مثبت دارد، ما یک کشور وابسته به امریکا هستیم و کمک‎های نظامی را که انجام می‎دهند یا نیروهای افغان را مشوره و آموزش می‎دهند بسیار خوب است."

آقای امرخیل گفت که حضور سربازان خارجی به ویژه امریکا در شرایط کنونی در افغانستان یک نیاز جدی است.

به گفته وی، تا زمانیکه اردوی افغانستان از لحاظ قوای هوایی و توپخانه‌ای تجهیز نشده‌، ناامنی‌ها همچنان سر جای خود باقی است و نیاز به حضور نظامیان خارجی می‌باشد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG