لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

عبدالله: ناتو در کنار حکومت و مردم افغانستان است


رئيس اجرائيه حکومت افغانستان می‌گوید ناتو در کنار حکومت و مردم افغانستان است.

عبدالله عبدالله این را در گفتگوی اختصاصی با رادیو آزادی در وارسا پایتخت پولند گفت.

آقای عبدالله همراه با رئیس جمهور غنی دیروز در حاشیه نشست دو روزه سران ناتو با بارک اوباما رئیس جمهور امریکا نیز دیدار کردند.

رئیس جمهور امریکا به تازه گی اعلان کرد که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند.

آقای عبدالله ازین تصمیم قدر دانی کرده گفت:

"رئیس جمهور افغانستان و من از تصمیم امریکا در مورد ادامه همکاری این کشور با افغانستان تشکری می‌کنیم. آنها اطمینان دادند که از نیروهای امنیتی افغانستان حمایت مالی می‌کنند. رئیس جمهور امریکا در سخنرانی‌اش گفت که اگر ما بالای حکومت وحدت ملی اعتماد نمی‌داشتیم این تصمیم را نمی‌گرفتیم. تعهد امریکا بالای تصامیم کشورهای دیگر تأثیر گذار بوده و آنها نیز آمادگی شانرا برای همکاری با افغانستان ابراز کردند."

در دومین روز نشست سران ناتو امروز قرار است مأموریت حمایت قاطع فراتر از سال ۲۰۱۶ و حمایت مالی ناتو از نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید شود.

هدف ماموریت حمایت قاطع آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای افغان است.

در نشست سران ناتو در شیکاگو، تصمیم گرفته شده بود که ناتو و شرکای آن سالانه حدود ۵ میلیارد دالر تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی با نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان کمک خواهند کرد.

ازین جمله، ایالات متحده امریکا سالانه سه و نیم میلیارد دالر و جامعه جهانی در کل بیش از یک میلیار دالر را به گردن گرفتند و حکومت افغانستان هم وعده سپرد که حدود ۵۰۰ میلیون دالر آن را خودش تمویل می‌کند.

ناتو می‌گوید که امنیت و ثبات افغانستان برای امنیت ناتو و شرکای آن بسیار مهم است.

هم منشی ناتو و هم رئیس جمهور امریکا گفته اند اجازه نخواهند داد که افغانستان دوباره به مکان امن برای تروریستان بین‌المللی مبدل شود.

نشست سران ناتو امروز شنبه به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG