لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۱

رهبران حکومت افغانستان جهت اشتراک در نشست وارسا عازم پولند شدند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

شهر وارسا پایتخت پولند فردا و پس فردا میزبان اجلاس سران ناتو است.

در این اجلاس بارک اوباما رئیس جمهور امریکا نیز اشتراک می‌کند.

گفته می‌شود که مسئله افغانستان یکی از مسایل عمدۀ مورد بحث در نشست ناتو خواهد بود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه این کشور برای اشتراک در کنفرانس سران ناتو عصر امروز رهسپار پولند شدند.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده‌است که آقای غنی در این اجلاس سخنرانی می‌کند و دیگاه این کشور را در رابطه به مسایل مختلف از جمله در بخش مبارزه با تروریزم بیان خواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که رئیس جمهور اشرف غنی در حاشیۀ نشست سران ناتو با برخی از رهبران و مقام‌های ارشد کشورهای عضو این پیمان به طور جداگانه ملاقات خواهد نمود.

در همین‌حال شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان با اشاره به نیاز این کشور به کمک‌های ناتو، اجلاس وارسا را برای افغانستان مهم می‌دانند.

صالح: نیازمند کمک‌های دوامدار ناتو هستیم.
صالح: نیازمند کمک‌های دوامدار ناتو هستیم.

صالح محمد صالح یک عضو کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت:

"قوای امنیتی افغانستان به بسیار امکانات نیاز دارد و افغانستان از لحاظ مالی نمی‌تواند که این امکانات را فراهم نماید. نیاز داریم که کمک‌های ناتو به افغانستان دوامدار باشد تا قوای امنیتی ما به پای خود ایستاد شوند. امیدواریم که مقام‌های حکومت افغانستان با یک برنامه و پلان خوب به وارسا رفته باشند تا بتوانند که توجه دنیا و ناتو را جلب کنند تا کمک‌های بیشتر به افغانستان صورت بگیرد."

حکومت افغانستان به تازه‌گی گفت که شش درخواست را در نشست سران ناتو مطرح خواهد کرد.

ادامه حمایت مالی از نیروهای افغان و آموزش و تجهیز این نیروها از مواردی اند که از سوی هیئت افغان در این اجلاس ارائه خواهد شد.

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که کشورهای عضو ناتو در نشست وارسا در راستای ادامه کمک‌های نظامی‌شان به نیروهای افغان الی سال ۲۰۲۰ تصمیم می‎گیرند.

در اعلامیۀ این ریاست آمده‌است که حکومت افغانستان امیدوار است که حمایت قاطع اعضای ناتو را در زمینۀ مبارزه با تروریزم و تقویت نیروهای افغان به خصوص قوای هوایی این کشور به دست آورد.

رئیس جمهور امریکا به روز چهارشنبه در آستانه برگزاری کنفرانس سران ناتو اعلان کرد که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی الی جنوری سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان حفظ خواهند شد.

امریکا اکنون ۹۸۰۰ سرباز در افغانستان دارد.

بارک اوباما گفت که در حاشیۀ اجلاس وارسا با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت افغانستان دیدار خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG