لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

افزایش حملات طالبان سبب افزایش تلفات نیروهای افغان شده‌است


جنرال جان نیکولسن قوماندان قوای ناتو و امریکایی در افغانستان
جنرال جان نیکولسن قوماندان قوای ناتو و امریکایی در افغانستان

جنرال جان نیکولسن قوماندان قوای ناتو و امریکایی در افغانستان در پاسخ به این سوال که فعالیت نیروهای افغان در جریان امسال چگونه بوده به خبرنگاران گفته است، امسال نیروهای افغان موفقیت بیشتر تکتیکی داشتند و هم تلفات بیشتر. ولی وی رقم مشخص این تلفات را ارایه نکرد.

بعد از آنکه ایالات متحده هفته گذشته تغییری را در پلان خروج قوایش از افغانستان وارد کرد این اولین بیانات جنرال نیکولسن در مورد جنگ افغانستان است.

بارک اوباما هفته گذشته گفت، تاپایان امسال به جای ۵۵۰۰ سربازی که قبلاً وعده داده شده بود، ۸۴۰۰ نیرویش را در افغانستان خواهد ماند.

جنرال نیکولسن گفت: یکی از دلایل افزایش تلفات عساکر افغان این است که طالبان حملات ‌شان را بر اهداف ثابت و پوسته‌های امنیتی افزایش داده‌اند.

یک سخنگوی جنرال نیکولسن بعداً به خبرنگاران گفت: هدف نیکولسن این بود که در شش ماه اول امسال تلفات قوای افغان در مقایسه با همین مدت در سال گذشته بیشتر بود و هم زمستان امسال نسبتاً معتدل و جنگ شدید بود.

جنرال جان نیکولسن این را هم گفت که طالبان بعد از کشته شدن ملا اختر محمد منصور به این سبب با مشکلات مواجه شده‌اند که وی امور مالی این گروه را تحت کنترول شدید خود داشت.

وزارت دفاع افغانستان هم می‌گوید که شمار تلفات قوای افغان امسال به این سبب افزایش یافته است که جنگ شدید است و سهم قوای افغان نیز در جنگ بیشتر شده‌است.

جنرال دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت: بعد از ختم ماموریت جنگی نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ تلفاتی که به قوای خارجی هم وارد می‌شد حال به قوای افغان می‌رسد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی گفت:
"شما دیده‌اید که قوای مسلح با شجاعت زیاد تمام ولایات و ولسوالی‌های افغانستان را حفاظت کرده‌ و حملات دشمن را خنثی ساخته اند. پس این موضوع واضح است که تلفات ما نسبت به سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بیشتر بوده‌است."

آژانس خبری رویترز می‌گوید: در سال ۲۰۱۵ حدود ۵ هزار نیروی افغان کشته شدند و حدود ۱۴ هزار تن آنها زخمی شدند.

جنرال وزیری می‌گوید برای جلوگیری از تلفات تلاش‌های زیادی شده‌است.
وی افزود:
"حال ما برای آنکه شمار تلفات را کاهش دهیم عملیات‌های شبانه را بیشتر ساخته ایم و از قوای کوماندو و هوایی استفاده می‌شود. در گذشته قوای هوایی ما مثل حال تقویت نشده بود."

رهبران ناتو در جلسه هفته گذشته در وارسا تعهد کردند ماموریت حمایت قاطع را فراتر از سال ۲۰۱۶ تمدید می‌کنند و تا سال ۲۰۲۰ سالانه پنج میلیارد دالر به قوای افغان کمک می‌کنند و مشارکت ناتو و افغانستان ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG