لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

عبدالله: کار جدی روی اصلاحات انتخاباتی فردا آغاز می‌شود


ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان می‌گوید، بر اساس برنامه که هر دو رهبر این کشور روی آن به توافق رسیده‌اند کار جدی در اصلاح نظام انتخاباتی سر از فردا "سه شنبه" آغاز خواهد شد.​

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت روز دوشنبه در نشست شورای وزیران در کابل گفت که آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی، یکی از تعهدات حکومت است و بر اساس یک برنامه این کار عملی خواهد شد.

آقای عبدالله با اشاره به اینکه آوردن اصلاحات در کمیسیون انتخابات یکی از تعهدات حکومت است که در نشست ناتو نیز روی آن تأکید صورت گرفته‌است می‌گوید، ​شماری از سران سیاسی کشور به دلیل اینکه کار اصلاحات انتخاباتی آغاز نگردیده از حکومت فاصله گرفته‌اند اما حکومت برای برگزاری انتخابات پس از آوردن اصلاحات مصمم است.

وی می‌گوید:

"از جمله تعهدات ما یکی هم اصلاحات انتخاباتی است که کار روی آن از فردا آغاز می‌شود، برنامۀ را که با رئیس جمهور به نتیجه رسیدیم اینست که از فردا در این راستا کار جدی آغاز خواهد شد چون انتخابات یک اصل است و انتخابات هم بدون اصلاحات انتخاباتی معنی ضعیف دارد و ماهیت خود را از دست می‌دهد."

رئیس اجرائیه در مورد چگونگی برنامۀ اصلاحات انتخاباتی جزئیات بیشتر نداد اما شماری از آگاهان امور به این نظر اند که باید این برنامه از قبل با مردم شریک ساخته شود.

عبدالله: شماری از سران سیاسی کشور به دلیل تاخیر در اصلاحات انتخاباتی از حکومت فاصله گرفته اند اما حکومت برای برگزاری انتخابات پس از آوردن اصلاحات مصمم است.
عبدالله: شماری از سران سیاسی کشور به دلیل تاخیر در اصلاحات انتخاباتی از حکومت فاصله گرفته اند اما حکومت برای برگزاری انتخابات پس از آوردن اصلاحات مصمم است.

اینکه جزئیات برنامه اصلاحات انتخاباتی چه است؟ و چگونه از همین سه شنبه کار جدی عملی بر اساس آن آغاز می‌شود، در حالیکه دومین فرمان تقنینی رئیس جمهور در رابطه به اصلاحات انتخاباتی هنوز هم در کمیتۀ مشترک مجلسین شورای ملی بی سرنوشت باقی مانده‌است آقای عبدالله چیزی نگفت.

تلاش کردیم تا جزئیات برنامۀ جدید انتخاباتی را از ریاست اجرائیه و ریاست جمهوری بپرسیم اما موفق نشدیم.

دومین فرمان تقنینی رئیس جمهور در مورد اصلاحات انتخاباتی چندی قبل از سوی ولسی جرگه رد شد اما از سوی مشرانو جرگه با آوردن برخی تعدیلات تائید شد.

نظر به مغایرت فیصله‌های مجلسین شورای ملی کمیتۀ مشترک هر دو جرگه ایجاد گردید.

قرار بود کمیتۀ مشترک مجلسین شورای ملی روی این فرمان روز شنبه هفتۀ جاری رسماً آغاز به کار کند، اما هیئت اداری مشرانو جرگه گفت که تا هنوز اعضای این کمیته از سوی ولسی جرگه معرفی نشده‌اند.

پیش از این ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته‌است که روند اصلاحات انتخاباتی متوقف نخواهد شد.

در این حال شماری از آگاهان امور از حکومت می‌خواهند تا قبل از تطبیق برنامۀ اصلاح نظام انتخاباتی جزئیات آنرا با مردم شریک سازد.

جانداد سپین غر: اگر این برنامه دربرگیرندۀ پیشنهادات کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باشد مورد استقبال قرار خواهد گرفت.
جانداد سپین غر: اگر این برنامه دربرگیرندۀ پیشنهادات کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باشد مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

جانداد سپین‌غر یکی از آگاهان و رئیس موسسۀ نظارت از انتخابات یا آیوا به رادیو آزادی گفت، اگر این برنامه دربر گیرندۀ پیشنهادات کمیسیون اصلاحات انتخاباتی باشد مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

آقای سپین‌غر می‌گوید:

"مهم این است که جزئیات این طرح معلوم شود، تا مردم بدانند که آیا این طرح دربر گیرندۀ پیشنهادات کمیسیون اصلاحات است یا نه؟ اگر دربر گیرندۀ آن طرح‌ها باشد مورد استقبال قرار خواهد گرفت، اما اگر در این طرح تنها منافع حکومت در نظر گرفته شده باشد ممکن مردم از آن حمایت نکنند."

با آنکه به روز سه‌شنبه معلوم خواهد شد که برنامۀ جدید اصلاحات انتخاباتی با کدام جزئیات و مشخصات به کار آغاز خواهد کرد اما آقای سپین‌غر می‌گوید در حالی که تا هنوز سرنوشت فرمان تقنینی رئیس جمهور در رابطه به اصلاحات انتخاباتی مشخص نشده، اگر فرمان سوم تقنینی نیز در این رابطه صادر شود غیر قانونی خواهد بود.

وی همچنان گفته‌است که حکومت باید در این مورد از ستره محکمه کمک گرفته و یا به تفسیر ماده قانون اساسی بپردازد که آیا ولسی جرگه در سال اخیر تقنینی صلاحیت بحث روی مسایل انتخاباتی را دارد یا خیر.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG