لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۹

در نشست ناتو روی سه موضوع کلیدی در مورد افغانستان توافق شد


سران ناتو و شرکای‌شان روی سه موضوع کلیدی در مورد افغانستان به توافق رسیدند.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو در دومین روز نشست سران ناتو در وارسا پایتخت پولند در نشست خبری گفت که مأموریت حمایت قاطع را فراتر از سال ۲۰۱۶ میلادی ادامه خواهند داد.

این مأموریت در جنوری سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان با هدف آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان آغاز شد.

ستولتنبرگ همچنین گفت که تعهدات کشورها در مورد ادامه حمایت مالی از نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی هم مرور و بررسی شد.

او همچنان گفت که سران و رهبران نشست وارسا روی مشارکت سیاسی درازمدت با حکومت افغانستان باز هم تأکید کردند.

ستولتنبرگ در پاسخ به سوال رادیوآزادی در مورد نگرانی او از وضعیت امنیتی در افغانستان گفت که چالش‌ها هنوز موجود اند ولی ناتو افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو
ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو

وی گفت:

"وضعیت در افغانستان دشوار است و البته ما شاهد خشونت‌ها، حملات تروریستی و تنش‌ها و انتظار نداریم که وضعیت به زودی بهبود یعنی که وضعیت چالش انگیز در افغانستان ادامه خواهد یافت. مشخصاً، از همین روست که ما به ادامۀ حمایت از افغان‌ها تصمیم گرفته ایم، چون آنان به حمایت ما نیاز دارند به همین دلیل هم ما از پیشرفت‌های نیروهای دفاعی امنیتی افغانستان استقبال می‌کنیم. آنان توانمندتر شده می‌روند."

ستولتنبرگ همچنان به پیشرفت‌ها در افغانستان اشاره کرد و گفت که باید ادامه یابند. ادامۀ مبارزه با فساد اداری، حفظ حقوق بشر به ویژه زنان و نیز اصلاحات انتخاباتی از مسایل مهم بود که ستولتنبرگ برجسته ساخت.

پیش ازین، بارک اوباما رئیس جمهور امریکا بر ادامه تعهدات کشورش با افغانستان تأکید کرده و گفته است که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند.

هم ستولتنبرگ و هم رهبران حکومت افغانستان ازین تصمیم آقای اوباما قدردانی کرده‌اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان در نشست سران ناتو در وارسا اشتراک کرده‌اند.

امروز آخرین روز نشست دو روزه است.

نشست وارسا مهمترین نشست از زمان جنگ سرد خوانده شده‌است.

XS
SM
MD
LG