لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۶

غنی: اقلیت به اندازه یک ناخن، جهان اسلام را گروگان گرفته‌است


رئیس جمهور محمد اشرف غنی می‌گوید، حمله انتحاری از سوی یک تبعه پاکستان در مدینه منوره این را آشکار ساخت که کدام کشور تروریزم را پرورش می‌دهد.

آقای غنی که در مورد نتایج نشست وارسا در کنفرانس خبری روز دوشنبه در کابل سخن می‌گفت افزود که جهان اسلام و کشورهای منطقه باید برای پیدا کردن ریشه افراطیت تلاش کنند.

وی گفت:

"پس از آنکه در مدینه منوره حمله شد و حمله کننده از پاکستان بود، حالا نیاز است در مورد پیدا کردن سر اژدها فکر شود، باید معلوم شود که افراطیت در کجاست؟ چرا به میان آمده؟ چرا در برابر آن همکاری منطقه‌ای صورت نمی‌گیرد، امروز به اندازه ناخن یک اقلیت، جهان اسلام را گروگان گرفته‌است."

عبدالله گلزار تبعه پاکستانی حمله کنندۀ انتحاری در مدینه منوره
عبدالله گلزار تبعه پاکستانی حمله کنندۀ انتحاری در مدینه منوره

به تاریخ ۲۹ ماه رمضان حمله انتحاری در مدینه منوره در نزدیکی مسجد نبوی و دو محل دیگر صورت گرفت و به دنبال آن معلوم شد فردیکه در نزدیکی مسجد نبوی حمله کرده بود، بنام عبدالله گلزار یک تبعه پاکستانی بوده‌است.

رئیس جمهور غنی در این نشست خبری گفت، نیت حکومت افغانستان در برابر پاکستان در سطح جهان واضح شده و پاکستان بخاطر حمایت از تروریزم منزوی گردیده‌است.

آقای غنی در نشست وارسا در پولند نیز از عملکرد پاکستان انتقاد کرده گفته که به جز پاکستان سایر کشورها خواهان تأمین صلح و امنیت در افغانستان اند.

مقام‌های پاکستان از این اظهارات رئیس جمهور غنی متأثر شده‌اند اما آقای غنی می‌گوید که بخاطر حمایت از تروریزم از پاکستان انتقاد کرده و اگر پاکستان از یاد آوری این مسئله آزرده شده باشد، برای وی افتخار ملی است.

در موقف افغانستان نسبت به پاکستان پس از آن تغییر آمده‌است که پاکستان تعهدات انجام شده در نشست چهار جانبه در پیوند به صلح افغانستان را عملی نساخت.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفت، پاکستان در دو سال گذشته تعهدات زیادی را با افغانستان انجام داده، اما حالا کشورهای جهان تلاش می‌کنند تا فضای همکاری عملی را میان این دو کشور به میان بیاورند.

غنی: ما از پاکستان حرف‌های خوب شنیدیم، اما عمل، عمل، عمل!
غنی: ما از پاکستان حرف‌های خوب شنیدیم، اما عمل، عمل، عمل!

وی گفت:

"وضاحت به میان آمده، همکاران ما موقف ما را به وضاحت درک کرده‌اند و فضل خداوند همراه ما و همراه دولت پاکستان به صورت جدی کار می‌کنند تا به یک چهار چوبی برسیم که تنها به حرف نباشد، ما از پاکستان در دو سال گذشته حرف‌های خوب شنیدیم، اما عمل، عمل، عمل!"

آقای غنی گفت، اسناد آشکار در دست دارد که از خاک پاکستان بر ضد افغانستان عملیات تخریبی پلان می‌شود و اضافه کرد که این گونه فعالیت‌های پاکستان با گذشت هر روز نفرت را افزایش می‌دهد.

رئیس جمهور غنی این را واضح نساخت که کدام کشورها تلاش دارند تا فضای همکاری عملی را میان افغانستان و پاکستان به وجود بیآورند، اما پیش از این در این بخش از امریکا و چین یاد آوری شده‌است و این دو کشور در مذاکرات چهار جانبه نیز به حیث کشورهای ناظر اشتراک داشتند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG