لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

مینه پال: مقامات پاکستانی دانسته اند که این کشور منزوی می‌شود


دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

یک هیئت سناتوران امریکایی به رهبری سناتور سرشناس جان مککین در ملاقات روز دوشنبه با رئیس جمهور اشرف غنی در کابل در بارۀ روابط دو کشور و روابط کابل و اسلام آباد گفتگو کرد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که امریکا یک متحد استراتیژیک افغانستان است و وضعیت منطقه را از نزدیک دنبال می‌کند.

او گفت: سناتوران امریکایی به رئیس جمهور غنی گفتند که رهبران پاکستان احساس می‌کنند که نظر جهانیان در بارۀ کشور آنها تغییر کرده‌است.

آقای مینه پال افزود:

" آنها گفتند که مقامات نظامی و ملکی پاکستان فهمیده‌اند که نظر جهان نسبت به کشور آنها تغییر کرده‌است. یعنی آنها هم فهمیده‌اند که پاکستان در حال منزوی شدن است. پس بدون شک با در نظر داشت این همه جریانات باید بر پاکستان از همه راه ها فشار وارد شود."

معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود که سناتوران امریکایی به رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفتند که پیام مقامات پاکستانی این بود که می‌خواهند یک فرصت دیگر برای رسیدگی به مسایل میان دو کشور داده شود و در خصوص حل مشکلات تلاش نمایند.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که سناتوران امریکایی تأکید کردند رئیس جمهور اشرف غنی برای کاهش تنش‌ها میان کابل و اسلام آباد و اینکه پاکستان می‌تواند نقش مهم در کاهش جنگ بازی کند گام‌های قابل قدر برداشته است و افغانستان در این زمینه اتمام حجت کرده‌است.

سناتوران امریکایی به رئیس جمهور اشرف غنی گفته اند که هنگام سفر خود به پاکستان از این کشور خواستار شدند که همکاری خود برای خاتمۀ جنگ در افغانستان از طریق گام‌های عملی نشان دهد.

ولی سوال اینجاست که آیا حکومت افغانستان آماده‌است که یک فرصت دیگر به پاکستان بدهد؟

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری در پاسخ گفت که همۀ راه های ممکن همکاری با پاکستان آزمایش شده‌است و اکنون جز گام‌های عملی راه دیگر باقی نمانده‌است.

وی افزود:

" جز اقدامات عملی برای حل مشکلات راه دیگر وجود ندارد. ما قبل از این همه گفتگوها را با پاکستان انجام داده ایم. اکنون سخن به جای رسیده که پاکستان باید تعهداتی را که در کمیسیون چهار جانبه با ما کرده عملی سازد."

اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری هم نگاشته است که رئیس جمهورغنی به سناتوران امریکایی گفته است که روابط میان افغانستان و پاکستان باید به عنوان دو دولت صورت گیرد.

او گفته است که باوجود تلاش‌های که افغانستان برای حُسن همجواری انجام داده، شدت جنگ و اعمال خشونت در این کشور که گروه‌های شبه نظامی چون شبکۀ حقانی از آنسوی خط دیورند آنرا سازماندهی می‌کند امسال افزایش یافته است.

رئیس جمهور افغانستان به سناتوران امریکایی گفته است که پاکستان می‌تواند اقدامات عملی خود را با برخورد جدی با شبکۀ حقانی آغاز کند.

او گفته که این شبکه که عمده ترین مسئول جرایم علیه مردم افغانستان است و فعلاً به صفت بازوی نیرومند طالبان عمل می‌کند، هیچگونه اقدام علیه آن صورت نگرفته است.

سناتوران امریکایی، جان مککین، لینزی گراهام، جو دانلی و بین سیسی قبل از ملاقات روز دوشنبه با رهبران افغان در کابل روز های شنبه و یکشنبه گذشته با مقامات ملکی و نظامی پاکستان در اسلام آباد گفتگو کردند.

اردوی پاکستان آنها را به یک پایگاه خود در میرانشاه وزیرستان شمالی انتقال داد تا در بارۀ عملیات خود در این منطقه به آنها معلومات بدهد.

XS
SM
MD
LG