لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

احمدزی: افغانها به آیندۀ نیروهای امنیتی شان امیدوار شده‌اند


شماری از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان امنیتی می‌گویند: حمایت درازمدت ناتو از نیروهای امنیتی افغان، سبب توانایی این نیروها خواهد شد و به گونه بهتر از خاک شان دفاع خواهند کرد.

نذیر احمدزی یکی از اعضای ولسی جرگه می‌گوید: حمایت از نیروهای امنیتی افغان در نشست وارسا، مردم افغانستان را به آینده بهتر کشور شان امیدوار کرده‌است.

نذیر احمدزی عضو ولسی جرگۀ افغانستان
نذیر احمدزی عضو ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"ناتو و کشورهای هم پیمانش با حکومت افغانستان در گذشته نیز تعهد داشته است و اکنون نیز این تعهدات، از سر گرفته شده است. انشاالله ما باور داریم که تا سال ۲۰۲۰ میلادی نیروهای مابیشتر توانمند خواهند شد."

در دومین روز نشست سران ناتو که روز شنبه در شهر وارسا پایخت پولند برگزار شد، به چگونگی تصمیم گیری در پیوند به مسایل افغانستان پرداخته شد.

در این نشست، کشورهای هم پیمان ناتو تعهد کردند که سالانه ۵ میلیارد دالر را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به افغانستان کمک خواهند کرد.

همچنان، ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو در این نشست گفت: بر اساس تعهد کشورهای هم پیمان ناتو، آنان نیروهای امنیتی افغان را کمک خواهند کرد.

درعین حال، وزارت داخله افغانستان از این فیصله ناتو استقبال می‌کند و می‌گوید این تصمیم ناتو پیام روشنِ برای مردم افغانستان و مخالفان مسلح دولت دارد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت گفت:

"این نشست پیام بسیار قوی و روشن برای مردم و دشمنان ما دارد و آن اینکه، افغانستان تنها نخواهد بود و اکثریت کشورهای جهان از مردم افغانستان حمایت می‌کنند."

از سوی دیگر، عبدالهادی خالد یکی از کارشناسان امنیتی می‌گوید: حکومت افغانستان باید با یک میکانیزم شفاف و حسابده، کمک‌های جهان را در تجهیز نیروهای امنیتی افغان به مصرف رساند.

عبدالهادی خالد کارشناس امور نظامی
عبدالهادی خالد کارشناس امور نظامی

وی افزود:

"دولت مکلف است و باید مصمم باشد از اینکه این امانات جامعه جهانی که به مردم افغانستان واگذار کرده‌است، با تمام امانت داری و پلان منظم بالای نیروهای امنیتی افغانستان هزینه شود تا قابلیت دفاعی این نیروها بلند برود."

آقای خالد تأکید می‌کند، هر چند کمک‌های ناتو و جهان به افغانستان سودمند است؛ اما به گفته وی حکومت افغانستان باید با استفاده از این فرصت، زمینه تمویل درازمدت نیروهای امنیتی را نیز فراهم سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG