لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

نهادهای مدنی و شهروندان غور حملۀ دهمزنگ کابل را محکوم کردند


حمله بر جان هواداران جنبش روشنایی روز گذشته در چوک دهمزنگ کابل، خونین ترین حمله بر علیه غیر نظامیان گفته شده که واکنش‌های تند شهروندان کشور را بر انگیخته است.

به همین اساس جوانان، نهاد های جامعه مدنی و شهروندان غور نیز امروز طی کنفرانس خبری مشترک ضمن محکوم نمودن این حمله، خواهان شناسایی و سپردن عاملین این رویداد به عدالت شدند.

خدایار واقف مسئول جامعه مدنی غور و یکی از اشتراک کننده‌های این کنفرانس خبری گفت: حمله انتحاری دیروز بر جان مظاهره کننده ها ضربه بزرگ بر تمام حرکت‌های مدنی و مردم سالاری در کشور است.

وی از حکومت می‌خواهد تا عاملین این رویداد را شناسایی و به پنجه قانون بسپارد.

وی گفت:

" حمله دیروز بر حرکت مدنی مردم ضربه بسیار بزرگ بر حرکت‌های مردم سالاری و نهادینه شدن دیموکراسی در کشور بوده‌است، ما انتظار داریم که حکومت ۱۵ ساله افغانستان که بر اساس دیموکراسی شکل گرفته است انتظار داریم تا عاملین این جنایت را شناسائی نموده و پنجه قانون بسپارد تا پند باشد به دیگر جنایتکاران."

از سوی هم غلام ربانی هدفمند یکی از فعالین مدنی این ولایت با انتقاد از حکومت می‌گوید که ضعف مدیریت در داخل نظام سبب ایجاد چنین رویداد های می‌شود.

آقای هدفمند همچنان ابراز میدارد که حمله بر جان مظاهره کنندگان که تنها هدف شان بلند کردن صدای عدالت خواهی بوده‌است، در واقع تلاش برای جلوگیری از حق خواهی و بلند کردن صدای داد خواهی می‌باشد.

وی می‌گوید:

" مه مطین استم که اگر این حادثه پنچ سال قبل اتفاق می‌افتاد ما مانند امروز در داخل اطاق این قسم کنفرانس نمی‌دادیم بلکه به جاده می‌ریختیم ولی این حادثه همه مردم را وحشت زده کرده‌است و اگر عاملین این رویداد مشخص نشود، دیگر هیچ کسی جرأت بیرون شدن و بلند کردن صدای خود را ندارد. ما باید بالای حکومت فشار بیاوریم تا ضعف‌های خوده قبول کنه و برای مسئولیت های شان بیشتر توجه نمایند."

با این حال سلطان محمد رئیس شورای شهر این ولایت نیز حمله بر جان مظاهر کننده‌ها را تقبیح نموده و خواهان پیگیری جدی این قضیه می‌باشد.

وی گفت:

" مه به نمایندگی از مردم شهر فیروز کوه و وکلای گذر این عمل وحشیانه را که توسط مزدوران خارجی انجام شد تقبیح می‌کنم و تأکید می‌کنم که باید به هر قیمت که می‌شود برای جلوگیری از پراکندگی اقوام در افغانستان و حرمت گذاشتن به خون شهدا عاملین این رویداد دستگیر شوند."

جنبش روشنایی در کابل پس از آن مورد حمله انتحاری قرار گرفت که برای دومین بار جهت تغییر مسیر پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان دست به راهپیمایی زدند که در این حمله ۸۰ تن کشته ۲۳۱ تن دیگر مجروح گردیدند.

گزارش: قدیر غفوری

XS
SM
MD
LG