لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

معادن زغال سنگ در سمنگان بطور غیر قانونی استخراج می‌شوند


ساکنان ولایت سمنگان در مورد استخراج غیر قانونی معادن زغال سنگ توسط زورمندان محلی نگرانی دارند.

این افراد می‌گویند که معادن زغال سنگ مناطق ولسوالی‌های دره صوف بالا، روی دو آب و دره صوف پائین توسط زورمندان محلی بطور غیر قانونی و غیر مسلکی استخراج می‌شوند.

وفی الله شاهرخی یک عضو جامعه مدنی سمنگان به رادیو آزادی گفت که تاکنون به سبب استخراج غیر فنی معادن ده‌ها کارگر جان‌های شانرا از دست داده‌اند.

وی در رابطه گفت:

"زغال سنگ در سمنگان سال‌ها است که بطور غیر قانونی و غیر مسلکی از سوی زورمندان محلی استخراج می‌شود، ده‌ها هموطن ما به دلیل این که زغال را غیر قانونی استخراج می‌کردند در اثر فرو پاشیدن صوف‌ها جان های‌شان را از دست داده‌‌اند."

با اینکه استخراج غیر قانونی معادن در سمنگان سبب کشته شدن ده‌ها کارگر شده‌است، با آنهم ساکنان این ولایت ادعا دارند که هنوز اطفال و زنان به گونۀ رقتبار مصروف استخراج معادن زغال سنگ و کارهای شاقه در معادن دره صوف و روی دو آب هستند.

احمد عبیدی یکی از ساکنان سمنگان به رادیو آزادی گفت که زورمندان محلی از زنان و اطفال به گونۀ اجباری در استخراج معادن زغال سنگ استفاده می‌کنند.

او در پیوند به این موضوع گفت:

"کسانی‌که در معادن کار می‌کنند وضعیت شان رقتبار است و از آنان به گونۀ اجباری در استخراج استفاده می‌شود، این موضوعِ است که دولت باید توجه کند."

قابل یاد آوریست که یک قسمت از معادن زغال سنگ بطور خودی در حال سوختن است که نه دولت توجه کرده و نه هم از توان مردم بر می‌آید که جلو اش را بگیرند.

سمنگانیان حکومت افغانستان را ضعیف عنوان کرده، می‌گویند که با گذشت چندین سال حکومت نتوانسته است حتی در یکی از ولایات جلو استخراج غیر قانونی معادن را بگیرد.

آنان می‌گویند: در بعضی از موارد حکومت با وجود اینکه قادر به جلوگیری از حضور زورمندان محلی است، اما در مقابل آنان واکنش نشان نمی‌دهد.

وفی الله شاهرخی گفت:

" توانایی این کار را اگر هم دولت دارد متأسفانه تلاش به خرچ نمی‌دهد که معادن موجود در کشور به گونۀ قانونی آن استخراج شود."

باور مردم اینست که در اثر عدم توجه دولت به وضعیت معادن علاوه بر اینکه هزینه هنگفت مالی به جیب زورمندان محلی سرازیر می‌شود، وضعیت معدن چیان که اکثراً زنان و اطفال هستند را در معرض خطر قرار داده‌است.

احمد عبیدی از عدم مصئون بودن حقوق زنان و اطفال کارگر در معادن زغال سنگ سمنگان ابراز نگرانی می‌کند.

او افزود:

" در منطقه که زغال استخراج می‌شود از اطفال به صورت شاقه کار می‌گیرد. وسایل نقیله که در ساحه است از قبیل مرکب و اینها را به داخل معادن و صوف‌ها اطفال رهبری می‌کند. همچنان خانم‌های که کار می‌کنند، وضعیت حقوق بشری آنان منحیث یک کارگر در نظر گرفته نشده است."

با این حال مقامات امنیتی سمنگان نیز حضور زورمندان در این ولایت را پذیرفته می‌گویند که در تلاش ایجاد یک قطعه پولیس محافظت از معادن زغال سنگ هستند.

منیر رحیمی سخنگوی پولیس سمنگان در این باره گفت:

"زورمندانی که در دره صوف پاین وجود دارد به شکل از اشکال زغال سنگ را استخراج می‌کند، جهت جلوگیری آن به وزارت داخله پیشنهاد ایجاد قطعه محافظت معادن را کردیم که در حالت طی مراحل قرار دارد."

این نخستن بار نیست، پیش از این نیز بارها ساکنان و فعالان مدنی سمنگان از دولت خواهان جلوگیری استخراج غیر قانونی معادن توسط زومندان شده بودند، اما به گفته آنها تاکنون این مشکل پا برجاست.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG