لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۶

دو جنرال ترکی که در افغانستان خدمت می‌کنند در دبی دستگیر شدند


دو جنرال ترکی که در افغانستان خدمت می‌کنند، در دبی دستگیر شدند.

یک مقام ترکی گفته است، این جنرالان به اتهام دست داشتن در کودتای نافر جام پانزدهم جولای، دستگیر شده‌اند.

آژانس خبری دولتی ترکیه انادولو (Anadolu) گزارش داده‌است که جنرال محمد قاید باقر (Mehmet Cahit Bakir) قوماندان نیروهای ترکی در افغانستان و جنرال سنیر توپیک (Sener Topuc) در میدان هوایی شهر دبی دستگیر شده‌اند.

دستگیری این افراد به تعقیب همکاری بین استخبارات ترکیه و امارات متحدۀ عربی صورت گرفته است.

به نوشته آژانس خبری فرانس پرس، مقامات ترکیه روز سه شنبه یک ژورنالیست سابقه دار زن را نیز به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای، دستگیر کرده‌اند.

بر اساس گزارش آژانس خبری انادولو (Anadolu) دستگیری نزلی ایلیاکاک (Nazli Ilicak) در منطقۀ جنوب شرقی بودروم (Bodrum) صورت گرفته و موصوف به انقره انتقال داده شده‌است.

دستگیری نزلی ایلیاکاک به تعقیب صدور حکم دستگیری ۴۲ خبرنگار صورت گرفت که روز دوشنبه هفته جاری توسط سارنوالان استانبول صادر شده بود.

دستگیری‌ها به اتهام دست داشتن در کودتای نافرجام ۱۵ جولای در ترکیه ادامه دارد. تا اکنون وظایف ده‌ها هزار تن در ترکیه به حالت تعلق قرار داده شده‌است و هزاران تن دیگر دستگیر شده‌اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه ۲۴ جولای با اشاره به این دستگیری ها گفت:

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

"همه افرادی که در تلاش کودتا دست داشتند به خاطر عملکرد شان توسط حکومت، نیروهای امنیتی و قضا مسئول شناخته خواهند شد. تا اکنون ۱۳۱۶۵ تن دستگیر شده‌اند."

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، رجب طیب اردوغان می‌گوید، فتح الله گولن که در ترکیه طرفداران فراوان دارد و در امریکا زندگی می‌کند، این تلاش کودتا را برنامه ریزی کرده‌است.

اردوغان این متحد سابق اش را به خاطر کنترول کشور، به ایجاد یک شبکه در اردو، پولیس، قضا، خدمات صحی، تعلیم و تربیه و مطبوعات متهم می‌کند.

ترکیه از ایالات متحدۀ امریکا خواسته است تا فتح الله گولن را به این کشور بسپارد، این در حالیست که واشنگتن گفته است این کار را در صورت موجودیت شواهد روشن خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG