لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۸

اردوغان: تمام ادارات از وجود حامیان گولین پاک خواهد شد


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

به دنبال کودتا ناکام اخیر نظامی در ترکیه، حکومت آن کشور حدود ۶۰۰۰ نفر را دستگیر کرده‌است. رئیس جمهور اردوغان تعهد نموده که تمام نهاد‌های دولتی را از وجود مکروب‌ها یعنی حامیان ملا فتح الله گولین که انقره او را عقب طرح دسیسه کودتا می‌خواند، پاک خواهد کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه می‌گوید به دنبال تلاش ناکام کودتا اخیر در کشورش، حکومت نیاز به غور روی از سرگیری مجازات اعدام دارد.

اردوغان دیروز گفت: حکومت‌اش در مورد مجازات اعدام با احزاب اپوزیسیون در پارلمان صحبت خواهد کرد.

این بیانات اردوغان در حالی ایراد شد که مقامات ترکیه بیش از ۶ هزار نفر را در رابطه با کودتاه ناکام نظامی در آن کشور دستگیر نموده‌اند.

اردوغان دیروز در مراسم به خاک سپاری چند تن از کشته شدگان در کودتا اخیر تعهد کرد که تمام نهاد‌های دولتی را از مکروب‌ها یعنی حامیان ملا فتح الله گولین که در امریکا به سر میبرد پاک خواهد کرد.

انقره گولن را عقب طرح کودتا اخیر می‌داند.

رئیس جمهور اردوغان گفت:

"در همه سطوح دولت پروسه پاکسازی میکروب‌ها ادامه خواهد داشت. برادران عزیز آن جسم با وایروس سرطان ملوث شده‌است و وایروس سرطان متأسفانه به تمام حکومت گسترش یافته است."

اردوغان همچنان از حامیانش خواست به شکل عادی زندگی کنند و به جاده‌ها برآیند.
در جمله ۶ هزار فرد دستگیر شده افسران عالی رتبه نظامی و ۲۷۰۰ قاضی شامل اند.

بیش از ۵۰ صاحب منصب دیروز دستگیر شدند. بکر بوزداک وزیر عدلیه ترکیه این دستگیری‌ها را یک عملیات برای پاکسازی خوانده و گفت که به شماری دستگیر شدگان افزوده خواهد شد.

در جمله آخرین دستگیر شدگان یک دستیار نظامی اردوغان هم شامل است که دیروز گرفتار شد.

سی ان ان ترک گزارش داده‌است که علی یازیچی به اتهام دخالت در طرح کودتا دستگیر شد.

وی کمتر از یکسال پیش به حیث دستایر رئیس جمهور آغاز به کار کرده بود.

از سوی دیگر جان کری وزیر خارجه امریکا گفته است کودتای ناکام اخیر در ترکیه باعث مختل شدن مبارزه علیه داعش نشده‌است.

آقای کری که دیروز در یک مصاحبه ویدیویی از لوکزمبورگ با شبکه خبری ان بی‌سی صحبت می‌کرد، در پاسخ به این سوال که آیا کودتا اخیر ترکیه منتج به قبضه بیشتر قدرت توسط اردوغان خواهد شد، گفت:

جان کری وزیر خارجه امریکا
جان کری وزیر خارجه امریکا

"فکر می‌کنیم این واضحاً خیلی مهم است که وی این کار را نکند. این کار یک چالش برای رابطه وی با اروپا، ناتو و تمام ما خواهد بود. ما از حکومت ترکیه خواسته ایم که به اندازه پیش نروند که شک و تردید را در مورد پروسه دموکراسی ایجاد نمایند و امیدوارم به چنین کار منتج نشود."

از سوی دیگر وزارت خارجه ترکیه گفته است، شمار کشته شدگان کودتا ناکام نظامی اخیر در این کشور به بیش از ۲۹۰ تن رسیده‌است و ۱۴۰۰ تن دیگر زخمی اند. صد تن از کشته شدگان کودتاچیان بودند.

XS
SM
MD
LG