لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

مککینلی: برای ۱۷۰۰ زن تجارت پیشه زمینه قرضه دهی فراهم شده‌است


مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل
مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل

سفارت امریکا در کابل می‌گوید که برنامه فایده در پنج سال گذشته زمینه قرضه دهی را برای یک هزار و هفتصد زن تجارت پیشه فراهم ساخته است.

مایکل مککینلی سفیر امریکا در کابل گفت که امیدوار است تا این زنان زمینه کاری را برای سایر زنان افغان فراهم سازند.

به گفته سفیر امریکا در کابل، برنامه فایده با سرمایه گذاری بیشتر از سه میلیون دالر در افغانستان زمینه راه یابی به بازارهای بین‌المللی را برای زنان تجارت پیشه افغان مساعد ساخته است.

مایکل مککینلی روز سه شنبه در نمایشگاه تولیدات زنان تجارت پیشه افغان گفت، ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا توسط برنامه فایده برای حدود هفده صد زن تجارت پیشۀ افغان زمینه قرضه دهی را فراهم کرده است.

وی گفت:

"فایده در پنج سال گذشته زمینه سه میلیون دالر قرضه را برای هفده صد زن تجارت پیشه فراهم ساخته، حدود سه هزار زن در کشور ورکشاپ‌های دسترسی به منابع مالی را تعقیب کرده و بر علاوه آن بیش از پنج صد زن دیگر برای کاریابی در بخش مالی آموزش دیدند و برای بیش از دوهزار زن زمینه کاری مساعد شد."

فایده یا برنامه دسترسی به منابع مالی برای سرمایه گذاری در توسعه افغانستان که از سوی ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا حمایت می‌شود، با برگزاری ورکشاپ‌ها زنان تجارت پیشه را کمک می‌کند تا به منابع مالی دسترسی پیدا کنند.

به گفته مسئولان در این اداره، برنامه فایده رو به اختتام است اما امریکا کمک‌های مالی‌اش را با زنان افغان از طریق برنامه پروموت یا ارتقای برابری جنسیتی ادامه خواهد داد.

این در حالیست که اکثر زنان افغان در ولایت‌های مختلف کارهای تولیدی و صنعتی را انجام می‌دهند، اما آنان همواره از عدم دسترسی به بازارها شکایت کرده‌اند.

اما شماری از زنان که از برنامه فایده مستفید شده‌اند، می‌گویند که حالا آنان حتی به بازارهای بین‌المللی دست یافته اند.

فوزیه حریری یکی از این زنان که میوه خشک را به کشورهای مختلف صادر می‌کند می‌گوید که با استفاده از برنامه فایده کامیابی های زیادی را نصیب شده‌است.

وی افزود:

"من از بودجه حدود بیست هزار افغانی آغاز کردم اما حالی بودجه کافی دارم، اولین بار دفتر فایده مرا حمایت کرد به هند فرستاد و با استفاده از ورکشاپ ها خالیگاه‌های که در بخش تجارت داشتم پُر شد."

سفارت امریکا از زنان که در حال حاضر در بخش تجارت رشد کرده‌اند می‌خواهد تا زمینه را برای سایر زنان افغان فراهم ساخته و آنان را حمایت کنند.

در عین حال مایکل میکینلی سفیر امریکا در کابل می‌گوید که جامعه جهانی برای حمایت از زنان افغان و رشد موازی آنان در نشست بروکسل که قرار است دو ماه بعد برگزار گردد برای چهار سال دیگر اعلام حمایت می‌کند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG