لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۲

باشنده‌گان فاریاب: اگر در ۲۴ ساعت کمک نشود کوهستان سقوط می‌کند


باشنده‌گان ولسوالی کوهستان فاریاب می‎گویند، با وجود آن‎که مردم در کنارنیروهای امنیتی از دو هفته بدین‌سو حملات تهاجمی طالبان را دفع نمودند اما تا حال کمک‌های لازم نظامی برای آنها صورت نگرفته‌است.

متنفذین و سرگروپ‌های مقاومت گران در کوهستان هشدار داده می‌گویند، اگر مقام رهبری ولایت و مرکز در ۲۴ ساعت آینده با اعزام نیرو و تجهیزات کافی اقدام نکند، ولسوالی کوهستان ممکن به سقوط کامل مواجه شود.

داکترسعادت، یک متنفذ قومی در یک تماس تلیفونی به رادیو آزادی اظهار داشت که حملات تهاجمی شورشیان طالب از دو هفته بالای دو حوزۀ مرکزی کوهستان که شامل حوزۀ بندر ولولاش میباشد به شدت ادامه دارد.

وی گفت:

"جنگ از سه طرف در کوهستان به شدت ادامه دارد و ما منتظرهستیم که از طرف دولت باید اقداماتی صورت گیرد ولی تاهنوز هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته توکل ما به خداست. در مجموع ما یک شهید داریم دشمن ۲۳ نفر تلفات دارد و بیش از ۲۲ تن زخمی شدند. مقاومت گران کوهستان که دست خالی میجنگد. مهمات ندارند وضرورت‎است که دراین‎جا کوماندوهای، اردوی ملی ویا نظم عامه بیایند و ازنیروهای هوایی استفاده شود متأسفانه هیچ کدامش هم نشده."

سعادت: حملات تهاجمی طالبان از دو هفته بالای کوهستان به شدت ادامه دارد.
سعادت: حملات تهاجمی طالبان از دو هفته بالای کوهستان به شدت ادامه دارد.

وکیل محب‌الله یک تن از سر گروپان خیزش‌های مردمی می‌گوید، شورشیان طالب، طالبان دیگر را از ولایات همجوار فاریاب به هدف تسخیر کوهستان فرا خوانده و بالای دو حوزۀ این ولسوالی حملات خود را آغاز نموده‌اند.

موصوف اضافه کرد:

"اگر نیروهای کمکی از طرف دولت در ۲۴ ساعت نرسد ممکن‎است که ولسوالی کوهستان به دست طالبان سقوط کند. در مجموع از همین ۱۴ ولسوالی فاریاب خود ما نیروهای طالبان آمدند و برعلاوۀ آن از ولایات سرپل از مربوطات غور و از بادغیس والی‌های نام نهاد طالبان، همگی در اطراف بندر ولولاش قراردارند."

محب‌الله: مردم به قلت مواد اولیۀ غذایی دچار شده‌اند.
محب‌الله: مردم به قلت مواد اولیۀ غذایی دچار شده‌اند.

وکیل محب‌الله همچنان گفت که تمام راه‌های مواصلاتی کوهستان توسط هراس افگنان طالب مسدود شده وبا مسدود شدن راه‌ها، مردم به قلت مواد اولیۀ غذایی دچار شده‌اند.

این در حالیست که بر اساس گزارش ها باشنده‌گان این ولسوالی پیش از این هم از حملات تهاجمی طالبان بالای کوهستان نگرانی خود را ابراز کرده بودند.

با این حال جنرال عبدالنبی الهام قومندان امنیۀ فاریاب به رادیو آزادی از اقدام و تدابیر امنیتی در کوهستان چنین گفت:

"ما سه روز پیش در کوهستان اکمالات مکمل کردیم چون در آنجا جنگ هست و مهمات در جنگ به مصرف می‌رسد و ما منتظرهلیوکوپتر هستیم که بیاید و دیگر اکمالات شان‌را بکنیم. چون آن منطقه سعب‌العبور است و اکمالات توسط طیاره صورت بگیرد. انشاالله در آیندۀ نزدیک کل چیز‌های شان اکمال خواهد شد. گفته می‌توانم که تقریباً هزار نفر از نیروهای مردمی مسلح شده‌اند و بدون پولیس امکانات در آن جا خوب‌است انشاالله."

به گفتۀ ساکنین کوهستان، این دومین هفته‌است که جنگ شدید از سوی طالبان در این ولسوالی جریان دارد. وفقط مردمان محل هستند که در دفاع محلات خویش قرار دارند.

ولسوالی کوهستان تقریباً ۱۲۰ کیلو متر از شهر میمنه مرکز ولایت فاصله دارد. و راه‌های مواصلاتی آن سعب‌العبور بوده به گفتۀ مقامات فاریاب این مشکل سبب شده تا آن‌ها نتوانند به حالات اضطراری نیروهای تازه نفس را در کوهستان از طریق زمین اعزام کنند.

گزرشگر: رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG