لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۹

مرتضوی: برای اصلاح نظام انتخاباتی راه حکومت باز شد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور بزودی فرمان سوم را به هدف اصلاح سیستم انتخاباتی صادر می‌کند.

بالاخره موانع قانونی فرا راه اصلاح سیستم انتخاباتی برداشته شد و حکومت افغانستان می‌گوید که بخاطر اصلاحات انتخاباتی بگونه جدی و عملی اقدام می‌کند.

شاه حسین مرتضوی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که بر اساس ارائه نظر کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، رئیس جمهور بزودی فرمان سوم را در این زمینه صادر می‌کند.

وی هر چند مشخص نساخت که رئیس جمهور غنی چه زمانی این فرمان را صادر خواهد کرد اما تأکید کرد که این فرمان برای تائید به شورای ملی فرستاده نمی‌شود.

مرتضوی: این فرمان برای تائید به شورای ملی فرستاده نمی‌شود.
مرتضوی: این فرمان برای تائید به شورای ملی فرستاده نمی‌شود.

آقای مرتضوی می‌گوید:

"بُن بستِ بوجود آمده شکسته و راه برای گام‌های بعدی برای حکومت باز شده‌است. حکومت بعد از ارائه نظر حقوقی کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی گام‌های حقوقی بر می‌دارد. بر اساس نظریۀ که کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی داده به وضاحت بیان داشته که رئیس جمهور می‌تواند در زمان رخصتی‌های شورای ملی فرمان جدید صادر کند و این فرمان نیاز به تائید شورا هم ندارد."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پس از رد دومین فرمان تقنینی در مورد اصلاحات انتخاباتی از سوی شورای ملی حدود دو هفته پیش خواستار نظر دهی کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی در این باره شد.

این کمیسیون پس از چند روز با استناد بر ماده ۷۹ قانون اساسی افغانستان گفته‌است که رئیس جمهور می‌تواند هر نوع فرمان تقنینی را در ایام رخصتی شورای ملی در مورد انتخابات و کمیسیون‌های انتخاباتی صادر نماید.

در نظر حقوقی که از سوی کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی داده شده آمده‌است که این فرمان در سال اخیر دوره تقنینی بدون ارائه به شورای ملی قابل تطبیق است.

نهادهای ناظر انتخابات نیز از این تصمیم استقبال می‌کند و می‌گوید که رئیس جمهوری باید بزودی فرمان سوم را برای اصلاح سیستم انتخاباتی صادر کند.

صغرا سعادت سخنگوی تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان تأکید می‌کند که در این فرمان باید برخی مسایل عمده بخاطر اصلاحات انتخاباتی گنجانیده شود.

سعادت: این فرمان پیشنهادات کمیسیون اصلاح انتخاباتی و نهاد های مدنی را در خود داشته باشد.
سعادت: این فرمان پیشنهادات کمیسیون اصلاح انتخاباتی و نهاد های مدنی را در خود داشته باشد.

​خانم سعادت می‌گوید:

"به باور تیفا این یک گام نیک است، مشروط به اینکه هر چه زودتر فرمان سوم از سوی ریاست جمهوری صادر شود. نکات اصلاحی بیشتری که کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی و نهاد های مدنی پیشنهاد کرده بودند در این فرمان گنجانیده شود. نشود که این فرمان هم مانند فرمان دوم یک سلسله اصلاحات پیش پا افتاده و کمی را در خود داشته باشد."

حالا دیده شود که طبق نظریۀ حقوقی کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، حکومت تا چی حد جدیت و سرعت را در کار اصلاح نظام انتخاباتی به خرچ می‌دهد.

ترکیب کمیته گزینش، راه یابی افراد انتخابی به این کمیته، جلوگیری از هر نوع تقلب، چگونگی ترتیب لیست رأی دهنده‌گان و استفاده از تکنالوژی در انتخابات از مواردی مهم پنداشته می‌شود.

تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نیز توجه به این موارد را برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در این کشور مهم می‌خواند.

گزارش: نسیم شفق

مرتبط

XS
SM
MD
LG