لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

کلیم‌زی: تا سه روز آینده سرنوشت فرمان تقنینی معلوم می‌شود


حسیب الله کلیمزی معاون مشرانو جرگه
حسیب الله کلیمزی معاون مشرانو جرگه

هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید تا سه روز آینده، سرنوشت فرمان تقنینی رئیس جمهور در پیوند به اصلاح نظام انتخاباتی، روشن خواهد شد.

این هیئت می‌گوید: بحث‌های نخستین روی فرمان تقنینی رئیس جمهور در پیوند به اصلاح نظام انتخاباتی آغاز شده‌است.

حسیب الله کلیمزی معاون این جرگه روز سه شنبه در نشست عمومی این جرگه گفت که انتخابات یک مسئله مهم بوده و کمیتۀ مختلط مشرانو جرگه و ولسی جرگه تلاش خواهد کرد تا در این باره با در نظرداشت منافع ملی تصمیم بگیرد.

آقای کلیمزی گفت: با فیصلۀ کمیته مختلط، راه برای برگزاری انتخابات نیز هموار می‌شود.

وی می‌افزاید:

"چونکه اختلافات اندک است روی آن بحث همه جانبه می‌کنیم. بحث‌ها بسیار جدی نیست و تلاش می‌کنیم که هر چه زودتر به موافقه برسیم. امکان دارد تا یک، دو یا سه روز دیگر به موافقه برسیم."

پیش از این و رد دومین فرمان تقنینی رئیس جمهور در پیوند به اصلاح نظام انتخاباتی از سوی ولسی جرگه و تایید آن از سوی مشرانو جرگه، در جریان دو ماه گذشته، اکنون روی این فرمان در کمیتۀ مختلط دو جرگه گفتگوها ادامه دارند.

بحث‌ها روی این فرمان روز سه شنبه میان بیست عضو این کمیته که متشکل از اعضای ولسی جرگه و مشرانو جرگه است، آغاز شده‌است.

مقام‌های افغان می‌گویند: تا هنگامی‌که کمیسیون مختلط شورای ملی، سرنوشت فرمان تقنینی را روشن نسازد، کمیتۀ گزینش نمی‌تواند به کارهایش ادامه دهد.

نهادهای ناظر از انتخابات امیدوار اند که کمیتۀ مختلط شورای ملی با در نظرداشت شرایط کشور، این فرمان را تصویب کند.

پاینده محمد حکمت عضو مشاوریت پارلمانی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان در صحبت با رادیو گفت که زمانگیر ساختن فرمان تقنینی به منافع ملی زیان می‌رساند:

وی افزود:

"هر اندازه که این فرمان رد می‌گردد، ما از برگزاری انتخابات ولسی جرگه شوراهای ولسوالی‌ها به عقب می‌مانیم، و این موضوع به امنیت در کشور و اوضاع اقتصادی اثر منفی برجای می‌گذارد. و از سوی دیگر باور مردم به نظام کاسته می‌شود. بناءً هرچه زودتر که می‌شود کمیسیون مختلط هر دو جرگه باید این فرمان را نهایی سازند."

گفتگوها در بارۀ فرمان رئیس جمهور در مورد اصلاح سیستم انتخاباتی به دور از حضور رسانه‌ها ادامه دارد.

دیده شود که کمیتۀ مختلط شورای ملی این فرمان را رد می‌کند و یا هم با تایید آن زمینه را برای اصلاح نظام انتخاباتی فراهم می‌سازد.

گزارش: نظیفه محبوبی

مرتبط

XS
SM
MD
LG