لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

امریکا "جماعت‌الحرار" پاکستان را گروه تروریستی جهانی اعلان کرد


امریکا یک شاخۀ جدا شده از طالبان پاکستان را روز چهارشنبه به حیث یک "گروه تروریستی جهانی" اعلان کرد.

وزارت خارجۀ امریکا، تشخیص "جماعت‌الحرار" شاخۀ منشعب شده از طالبان پاکستان را به حیث گروه "تروریستی جهانی" یک وسیله قدرتمند بر ضد طالبان پاکستان خوانده گفته‌است، این کار "جماعت‌الحرار" و شناسایی محمد ابریانی بلجیمی مراکشی‌الاصل متهم به بمب گذاری در بروکسل را به حیث "تروریست جهانی" در محضر آگاهی عام قرار می‌دهد که بطور فعال در فعالیت‌های تروریستی سهم دارند و بر آن‌ها تحریم‌های شدید اقتصادی وضع می‌کند.

محمد ابریانی بلجیمی مراکشی الاصل متهم به بمب گذاری در بروکسل
محمد ابریانی بلجیمی مراکشی الاصل متهم به بمب گذاری در بروکسل

"جماعت الحرار" در چندین حملۀ تروریستی در پاکستان به شمول حملۀ انتحاری در ماه مارچ سال‌ جاری میلادی متهم شناخته می‌شود که مراسم تجلیل از عید کرسمس را در شهر لاهور مورد هدف قرار داد.

در اثر این حملۀ انتحاری حد اقل هفتاد تن به شمول زنان و اطفال کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند.

وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید که گروه "جماعت‌الحرار" در ماه اگست سال ۲۰۱۴ میلادی توسط رهبر سابق طالبان پاکستان زیر چتر این گروه تأسیس شد و در مناطق سرحدی پاکستان و افغانستان مستقر است.

حملات "جماعت‌الحرار" در این منطقه افراد ملکی، اقلیت‌های مذهبی، پرسونل نظامی و نیروهای حراست و تطبیق قانون را مورد هدف قرار داده‌است.

این گروه در ماه مارچ دو کارمند پاکستانی قونسلگری امریکا را در پشاور به قتل رسانید.

این گروه به حملات تروریستی در بروکسل و پاریس نیز متهم شناخته می‌شود.

ذکریا: پاکستان از مدت ها به اینسو بر ضد طالبان پاکستان و کسانیکه مانند آنها در افغانستان و پاکستان پنهان شده اند، به عملکرد مشخص تعهد کرده است.
ذکریا: پاکستان از مدت ها به اینسو بر ضد طالبان پاکستان و کسانیکه مانند آنها در افغانستان و پاکستان پنهان شده اند، به عملکرد مشخص تعهد کرده است.

این در حالیست که پاکستان از این تصمیم ایالات متحدۀ امریکا استقبال کرده، نفیس ذکریا سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته‌است:

"پاکستان از مدت‌ها به این‌سو بر ضد طالبان پاکستان و کسانیکه مانند آن‌ها در افغانستان و پاکستان پنهان شده‌اند، به عملکرد مشخص تعهد کرده‌است."

محمد ابریانی بلجیمی مراکشی‌الاصل که ۳۱ سال دارد و از هشتم اپریل به این‎سو زندانیست، قرار است در فرانسه در محکمه قرار گیرد.

پولیس عقیده بر آن دارد که محمد ابریانی که از وی به نام "مرد با نفرت" یاد می‌شود، یک بمب را در روز حمله با خود به میدان هوایی بروکسل انتقال داده و در آنجا گذاشته بود.

محمد ابریانی اعتراف کرده‎است که از بمب گذاری که به تاریخ ۲۲ مارچ صورت گرفت زنده باقی مانده و قبل از انفجار از میدان هوایی فرار کرده‎است.

بر علاوه نقش وی در حملات بروکسل محمد ابریانی متهم‎ است که قبل از حملات ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ میلادی در پاریس که در نتیجۀ آن ۱۳۰ تن کشته شدند در نظارت از محل رویداد نیز سهم داشته‎است.

XS
SM
MD
LG