لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

رادمنش: ۱۲ گروه تروریستی داخلی و خارجی در افغانستان فعالیت دارند


مقامات وزارت دفاع افغانستان می‌گویند آنان توانسته اند جلو ایجاد مراکز دایمی جنگجویان داخلی و خارجی در افغانستان را بگیرند.

به گفتۀ این وزارت جنگجویانی که اکنون در این کشور بر ضد دولت می‌جنگند، ۷۵ درصد آن‌ها را خارجیان تشکیل می‌دهد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت، اکنون ۱۲ گروه تروریستی داخلی و خارجی در افغانستان فعالیت می‌کنند.

آقای رادمنش می‌گوید که این جنگجویان می‌خواستند در بخش‌های مختلف افغانستان مراکز سوق و اداره ایجاد کنند اما به گفتۀ وی نظامیان افغان برای‌شان اجازه این کار را نداد.

رادمنش: این جنگجویان می‌خواستند در بخش‌های مختلف افغانستان مراکز سوق و اداره ایجاد کنند.
رادمنش: این جنگجویان می‌خواستند در بخش‌های مختلف افغانستان مراکز سوق و اداره ایجاد کنند.

وی افزود:

"فعلاً هم به این آرزو اند که شورای کویته را در هلمند انتقال بدهند، در عین زمان داعش کوشش داشت که در ولسوالی کوت مرکز ایجاد کند تا افغانستان و کشور‌های آسیایی را زیر نگین داشته باشد اما این محلات سوق ادارۀشان را از بین بردیم."

این درحالیست که به اساس گزارش ها، ادارۀ سر مفتش خاص ایالات متحدۀ امریکا ​چندی پیش گفته‌است حکومت افغانستان پنج درصد مناطق تحت حاکمیت‌اش را از دست داده‌است.​

داعش، القاعده، گروه ترکستان شرقی، جنبش اسلامی ازبکستان، گروه انصارالله تاجکستان، لشکر جنگوي و لشکر طیبه از گروه‌های اند که به گفتۀ مقام‌های وزارت دفاع در تلاش ایجاد پناهگاه در افغانستان هستند.

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش به گفتۀ مقام‌های افغان نسبت به گروه‌های دیگر فعال تر است.

این در حالیست که چند هفته پیش حکومت افغانستان از پاکستان خواست تا از ورود جنگجویان داعش از خاک آن‌ کشور به افغانستان جلوگیری کند.

جان نیکولسن قومندان نیروهای مأموریت حمایت قاطع در افغانستان به تازگی گفته‌است که بیش از ۷۰ درصد جنگجویان داعش در افغانستان را اعضای سابق گروه طالبان پاکستان تشکیل می‌دهد.

نیکولسن: بیش از ۷۰ درصد جنگجویان داعش در افغانستان اعضای سابق طالبان پاکستانی اند.
نیکولسن: بیش از ۷۰ درصد جنگجویان داعش در افغانستان اعضای سابق طالبان پاکستانی اند.

به گفتۀ وی، این طالبان پاکستانی از قبیله "اورکزی" اند که پس از عملیات ارتش پاکستان موسوم به "ضرب عضب" از آنجا فرار کرده و در چوکات داعش تنظیم شدند.

آقای نیکولسن افزوده‌است، علاوه بر گروه طالبان پاکستانی، اعضای جنبش اسلامی ازبکستان و دیگر گروه‌ها تلاش دارند عضویت گروه تروریستی داعش در افغانستان را بدست آورند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار چند روز پیش گفته بود، بسیاری از اجسادی که در نتیجۀ عملیات‌های نیروهای امنیتی افغان در برابر داعش در میدان نبرد باقی مانده، پاکستانی هستند.

خوگیانی: بسیاری اجسادی که در میدان نبرد باقی مانده اند پاکستانی هستند.
خوگیانی: بسیاری اجسادی که در میدان نبرد باقی مانده اند پاکستانی هستند.

با این حال شماری از آگاهان نظامی می‌گویند تا زمانیکه کشور‌های منطقه در مبارزه علیه تروریزم با افغانستان هم‌صدا نشوند، جنگ در این کشور و برخی کشور‌های منطقه همچنان ادامه خواهد داشت.

در همین حال حکمت‌الله اعظمی محقق انستیتوت صلح و جنگ می‌گوید برخی کشور‌های منطقه با فعالیت برخی گروه‌ها در افغانستان اهداف‌شان را دنبال می‌کنند اما نتیجۀ این دیدگاه‌های آنان به گفتۀ آقای اعظمی به زیان منطقه تمام خواهد شد.

وی می‌گوید:

"این کشور‌ها با تأسف بجای همکاری با دولت افغانستان برای دفع خطر جنگجویان خارجی، با طالبان افغان کمک و همکاری می‌کنند ، مثلاً روسیه، کشور‌های آسیای مرکزی و یا ایران."

آقای اعظمی مشخصاً به فعالیت داعش اشاره کرده می‌گوید اگر کشور‌های منطقه در مبارزه علیه این گروه‌ها با دولت افغانستان همکاری نکند، فعالیت این گروه در منطقه گسترش می‌یابد.

به گفتۀ وی، با گسترش فعالیت جنگجویان این گروه‌ها در آینده کشورهای آسیای جنوبی و آسیای مرکزی با تهدید روبرو خواهند شد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG