لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۲

شماری از جوانان: رهبران حکومت به وعده‎های شان وفا نکرده‎اند


شماری از جوانان با انتقاد سخت از حکومت وحدت ملی می‎گویند که سران حکومت در تقسیم قدرت مشغول ‎بوده و جوانان را فراموش کرده‎اند.

این جوانان در نشستی به مناسبت تجلیل از روز جهانی جوانان گفتند که رهبران حکومت به وعده‎های شان برای جوانان وفا نکرده‎اند.

این جوانان به روز دو شنبه در نشستی به مناسبت تجلیل از روز جهانی جوانان در کابل گفتند که زد و بندهای سیاسی و تقسیم قدرت میان دو تیم بیشتر جوانان را متأثر ساخته‎است.

دو تن از این جوانان نعمت‌الله توحیدی و ملکه دروازی به رادیو آزادی گفت:

"جوانان کاملاً فراموش‌شان شده، در زد و بندهای سیاسی و تقسیم قدرت چنان سران حکومت مصروف‌ اند که اصلاً یادی از جوانان نمی‌کنند و وعده‌های شان را فراموش کرده‌اند."

"انچه دولت از ابتدای شکل گیری‎اش به جوانان وعده کرده‌بود متأسفانه یکی آن عملی نشد بل وضعیت بدتر شد."

نزدیک به دو سال از عمر حکومت وحدت ملی می‌گذرد اما این جوانان می‎گویند که حکومت در این مدت نتوانست جایگاه و نقش جوانان در حکومت را برجسته سازد.

سران حکومت وحدت ملی در جریان مبارزات انتخاباتی‌شان وعده‌های زیادی به جوانان داده‌بودند، از جمله ایجاد وزارت‎خانه به نام "وزارت ورزش و جوانان" که تا حال ایجاد نشده‎است.

سران حکومت وعده های زیادی به جوانان داده بودند.
سران حکومت وعده های زیادی به جوانان داده بودند.

بنابر آمارهای رسمی معینیت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، نزدیک به ۷۰ درصد اشتراک کننده‌گان انتخابات سال ۱۳۹۳ را جوانان تشکیل می‌داد.

اکنوان این جوانان از حکومت وحدت ملی می‎خواهند تا به تعهدات‎اش در قبال جوانان عمل نموده و سهم جوانان را در حکومت مشخص نماید.

هرچند در ۱۵ سال گذشته جوانان افغان در عرصه‎های مختلف فعالیت می‎کنند و امکانات زیادی برای بالا بردن توانمندی‎های شان در اختیار شان قرار گرفته، اما به باور این جوانان مشکلات‌شان روز افزون ‎است.

به گفته این جوانان، ده‎ها هزار جوانیکه سند فراغت از پوهنتون در دست دارند بی‌کار بوده و در تلاش پیدا نمودن وظیفه هستند، که این خود نشان دهنده به حاشیه کشنانیدن جوانان می‎باشد.

اما پیش از این رئیس جمهور غنی گفته‎است که تلاش دارد تا حکومت را آهسته آهسته به جوانان تسلیم کند.

این در حالیست که روز یکشنبه پارلمان آموزشی جوان در حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

روز یک‎شنبه پارلمان آموزشی جوان در حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
روز یک‎شنبه پارلمان آموزشی جوان در حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

با این همه، کمال سادات معین جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ می‎گوید که نقش جوانان در حکومت در مقایسه با گذشته افزایش چشم‌گیری داشته‎است.

وی گفت:

"عملاً بسیاری کارها برای جوانان در مرکز و ولایات صورت گرفته ما راضی هستیم لکن تلاش می‌کنیم تا کارهای بیشتر برای جوانان انجام داده شود."

سادات: تلاش می‌کنیم تا کارهای بیشتر برای جوانان انجام داده شود.
سادات: تلاش می‌کنیم تا کارهای بیشتر برای جوانان انجام داده شود.

آگاهان امور نیز به این عقیده‌اند که ظرفیت علمی جوانان بلند رفته و می‌توانند انرژی خود را بگونۀ درست برای خدمت به ملت به مصرف برسانند.

احمد شاه سنگ‌دل یکی از این آگاهان گفت نیروی جوان در فساد آغشته نیست و باید به این نیرو نقش بیشتر در حکومت داده‌شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG