لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

اشرف غنی می‌گوید صبر به معنی از دست دادن قاطعیت نیست


در حالیکه رئیس اجرائیه، رئیس جمهور را بی‌حوصله می‌خواند رئیس جمهور صبر و تحمل را از خصوصیات‌اش می‌داند و می‌گوید که به احساسات شخصی "نه" گفته‌است.

محمد اشرف غنی روز یکشنبه در هنگام افتتاح پارلمان آموزشی جوانان در کابل گفت که صبر به معنی از دست دادن قاطعیت نیست.

هرچند آقای غنی از عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه که روز پنجشنبه رئیس جمهور را شخص بی‌حوصله خواند نام نبرد اما ظاهراً سخنان وی پاسخی به اتهامات آقای عبدالله دانسته می‌شود.

محمد اشرف غنی روز یکشنبه پارلمان آموزشی جوانان را در کابل افتتاح کرد.
محمد اشرف غنی روز یکشنبه پارلمان آموزشی جوانان را در کابل افتتاح کرد.

آقای غنی می‌گوید:

"رئیس جمهور افغانستان از روزی که بر کرسی ریاست جمهوری می‌نشیند، از احساسات شخصی‌اش باید دوری کند و حق احساسات شخصی را ندارد. صبر، حوصله و تحمل از خصوصیات رئیس جمهور است، صبر، تحلیل، بررسی اوضاع و عدالت حتمی است اما به این معنی نیست که قاطعیت را از دست داد."

این اظهارات آقای غنی در حالی صورت می‌گیرد که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه روز پنجشنبۀ هفته گذشته رئیس جمهور را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت که حتی در سه ماه گذشته یکبار هم با او به تنهایی ملاقات نکرده‌است.

عبدالله: کسیکه حوصله ندارد ریاست هم کرده نمی‌تواند.
عبدالله: کسیکه حوصله ندارد ریاست هم کرده نمی‌تواند.

آقای عبدالله گفت، کسیکه حوصله ندارد ریاست هم کرده نمی‌تواند.

اما هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور غنی در صحبت با رسانه‌ها این اظهارات عبدالله عبدالله را مخالف با موازین و روحیه دولتداری خواند.

این اختلافات میان رئیس جمهور و رئیس اجرائیه نگرانی‌های را نیز در میان مردم و حلقات سیاسی برانگیخته است.

در این حال رئیس مشرانو جرگه افغانستان مقامات افغان را به خویشتن داری فرا می‌خواند و می‌گوید که مخالفت‌های شخصی‌شان را باید کنار بگذارند.

مسلمیار: از رئیس جمهور و دیگر دولت مردان افغان می‌خواهم تا اختلافات شان را کنار گذاشته و دستآورد های چندین ساله را با خاک یکسان نکنند.
مسلمیار: از رئیس جمهور و دیگر دولت مردان افغان می‌خواهم تا اختلافات شان را کنار گذاشته و دستآورد های چندین ساله را با خاک یکسان نکنند.

فضل‌الهادی مسلمیار که در مراسم افتتاح پارلمان آموزشی جوانان اشتراک کرده‌بود با اشاره به این مخالفت‌ها از رئیس جمهور و دیگر دولت مردان افغان خواست تا اختلافات‌شان را کنار گذاشته و دستآورد های چندین ساله را با خاک یکسان نکنند.

آقای مسلمیار می‌گوید:

"بالای رئیس جمهور و حاکمان نظام افغانستان که هر کس باشد و زیر دست وی کار می‌کنند صدا می‌کنم و از آنان می‌خواهم که دستآورد ها را در نظر داشته باشند. مخالفت‌های شخصی و بدبختی را کنار گذاشته و دستآوردهای که مردم افغانستان در نزدیک به چهل سال و یا در سیزده سال برای آن انتظار کشیده‌اند با خاک یکسان نگردد."

برخی از اعضای شورای ملی پیش از این به رادیو آزادی گفته‌اند که ادامه تنش‌ها و مخالفت‌های سیاسی میان محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه سبب بحران در افغانستان می‌شود و باید هر چه زودتر به آن پایان داده شود.

آقای مسلمیار نیز به همین موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید که سران حکومت وحدت ملی باید از خویشتنداری کار گرفته و برای تأمین امنیت و ثبات در این کشور تلاش کنند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG