لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

واکنش وزارت دفاع افغانستان در مورد عملیات نیروهای پاکستانی


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید از عملیات که از سوی پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند می‌شود، نگران نیستند.

پس از نشر گزارش‎ها مبنی بر آغاز عملیات نظامی از سوی نظامیان پاکستانی در امتداد خط فرضی دیورند، وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که این عملیات با حکومت افغانستان هماهنگ شده و از این بابت تشویش ندارند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت امروز به رادیو آزادی گفت که در صورت ضرورت حکومت افغانستان نیز آماده‌گی عام تام دارد تا از ورود مخالفان مسلح به خاک افغانستان جلوگیری نماید.

وزیری روز چهارشنبه گفت در جاییکه این عملیات صورت می‎گیرد حکومت افغانستان آماده‎است تا از ورود تروریستان به خاک افغانستان جلوگیری نماید.

وزیری: مخالفین مسلح کوشش خواهد کرد که از فرصت استفاده کند.
وزیری: مخالفین مسلح کوشش خواهد کرد که از فرصت استفاده کند.

وی افزود:

"در مناطقی که امکان آن وجود دارد که مخالفین مسلح عبور کند ما متوجه هستیم گزمه‌های هوایی و زمینی انجام می‌دهیم مخالفین مسلح کوشش خواهند کرد که از فرصت استفاده کند ولی قوت‌های ما در آنجا اجازه نخواهند داد که آن‌ها این‌ طرف عبور کنند."

این در حالیست که ادارۀ روابط عمومی داخلی ارتش پاکستان "آی، اس، پی، آر" به روز سه‌شنبه با نشر اعلامیۀ گفته‌است که مقامات ارتش این کشور در مناطق مرزی با افغانستان به ویژه در منطقه خیبر ایجنسیٖ عملیات نظامی را آغاز می‌‌کند.

در این اعلامیه آمده‌است که نظامیان این کشور نزدیک مناطق مرزی تورخم اعزام شده‌اند.

حدود دو سال پیش اردوی پاکستان در وزیریستان شمالی به منظور سرکوب مخالفین مسلح عملیات بزرگ را تحت عنوان "ضرب عضب" راه اندازی کرد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که برخی از سیاسیون افغان از عملیات قبلی پاکستان اظهار نگرانی کرده و گفته‎اند که در آن عملیات، بسیاری تروریستان وارد خاک افغانستان شدند.

نبیل: پاکستان پیش از آغاز عملیات در وزیرستان شمالی قومندانان و افراد حقانی را به جاه‌های مصون انتقال داده‌بودند.
نبیل: پاکستان پیش از آغاز عملیات در وزیرستان شمالی قومندانان و افراد حقانی را به جاه‌های مصون انتقال داده‌بودند.

​رحمت‌الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان گفته‌است که نظامیان پاکستان پیش از آغاز عملیات موسوم به ضرب عضب در وزیرستان شمالی قومندانان و افراد وابسته به شبکه حقانی را به جاه‌های مصون انتقال داده‌بودند.

در همین حال، امرالله امان یکی از آگاهان نظامی می‌گوید که پاکستان این عملیات را بدون هماهنگی با افغانستان و خود سرانه آغاز می‌کند و می‌خواهد که بار دیگر غرب را در امر مبارزه با تروریزم فریب دهد.

وی گفت:

"اگر پاکستان بخاطر غرب که بالای آن‌ها فشار آورده عملیات فریب دهنده می‌کند و موضوع فرار مخالفین معلوم است که به کجا فرار می‌کند پس تلک گردن افغان‌ها می‌شود در آن صورت ما قانع می‌شویم که پاکستان صداقت خود را نشان بدهد در غیر آن هیچ‌گونه صداقت نیست و بی‌باور هنوز هم است."

آقای امان گفت که پاکستان اکنون در انزوای سیاسی قرار گرفته و می‌خواهد برای دور کردن فشارهای جهانی عملیات را بر ضد تروریستان آغاز کند.

به گفته وی، نیاز است که ابتدا ریشه و پناهگاه هراس افگنان که در خاک پاکستان‌ است و از حمایت استخبارات آن کشور برخوردار اند، از بین برده شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG