لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

گزارش‌های ضد و نقیض در مورد موجودیت داعش در زابل


مقامات محلی ولایت زابل می‎گویند که جز ساختمان ولسوالی‎ها سایر مناطق این ولایت نا امن شده‎اند.

با آن‎که از چندی به این سو از درگیری‎ها در زابل یکی از ولایت‎های جنوبی چیزی گفته نمی‎شود اما مقامات محلی این ولایت تأکید می‌کنند که مخالفان مسلح در اکثر ولسوالی‎های این ولایت حضور دارند.

بسم‎الله افغان‎مل والی این ولایت روز سه شنبه در صحبت به رادیو آزادی گفت که ولسوالی خاک افغان به مرکز تجمع جنگ‎جویان که ممکن داعشیان باشند، مبدل شده‎است.

در این حال شورای امنیت افغانستان تحرکات مخالفان مسلح در ولایت زابل را رد نمی‌کند اما می‎گوید که این تحرکات در وقت آن سرکوب شده‎است.

بسم الله افغان‌مل والی زابل روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که ولسوالی خاک افغان به مرکز اکمالاتی مخالفان مسلح که به گمان اغلب وفاداران داعش هستند مبدل شده‌است.

ولایت زابل
ولایت زابل

وی گفت:

"معلومات از برخی شبکه‎ها برای ما هم رسیده، دقیق نیست اما اطلاعات و انگیزه وجود دارد که خاک افغان از ۱۳ سال به این سو سقوط کرده، به یک سنگر مبدل شده، تحرکات، اکمالات، تجهیزات از همین جا صورت گرفته، قرارگاه و مرکز تجمع آنان است، این مشکل در اکثر ولسوال‎های ما وجود دارد امنیت تنها تا ساختمان ولسوالی‎ها محدود است."

هر چند آقای افغان‎مل تحرکات در ولسوالی‎ها را تائید می‎کند اما می‎گوید که حکومت به وقت علیه آن اقدام کرده‎است.

زابل یکی از ولایت‎های جنوبی افغانستان در مرز با پاکستان قرار دارد که به گفته مقامات بیشتر جنگ‎جویان در این ولایت از پاکستان و ارزگان که در کنار این ولایت قراردارد وارد می‎شوند.

حضور جنگجویان داعش در زابل زمانی ثابت شد که این گروه شماری از مسافرین را ربودند و هفت تن از آنان را کشتند.

غورزنگ: زابل یکی از ولایت‎های است که پس از هر حرکت، مخالفان مسلح در آن سرکوب شده‎اند.
غورزنگ: زابل یکی از ولایت‎های است که پس از هر حرکت، مخالفان مسلح در آن سرکوب شده‎اند.

اما شورای امنیت افغانستان می‎گوید که چنین تحرکات در مناطق خاص این ولایت دیده نشده‎است.

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا به رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی با دیدن مخالفان مسلح آنان را سرکوب می‎کند.

وی افزود:

"زابل یکی از ولایت‎های است که پس از هر حرکت، مخالفان مسلح در آن سرکوب شده‎اند و در آینده هم در برخی از مناطق خاص که تا کنون تحرکات در آن دیده نشده ملاحظه شود بدون شک نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان به وقت آنان را از بین خواهد برد."

عطا محمد حق بیان رئیس شورای ولایتی زابل پیش از این گفته‎است که آنعده از جنگجویان داعش در خاک افغان گردهم آمده‎اند که امکانان وسیع مالی و اکمالاتی را در اختیار دارند.

در عین حال جنرال جان نکلسن قومندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان به این باور است که عملیات در شرق افغانستان ممکن این گروه را مجبور نماید تا به جنوب کشور فرار کنند. اما رفتن این گروه را به زابل و یا هم کدام منطقه دیگر تائید نمی‎کند.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG