لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

احمدزی: هنوز هم مقرری‌های حکومتی به اساس مصلحت‌ها صورت می‌گیرد


شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‎گویند مداخلات سیاسی در امور نهادهای امنیتی و دفاعی کشور وضعیت امنیتی را وخیم ساخته‎است.

این اعضا می‎گویند که حکومت وحدت ملی با تعین افراد شایسته در ارگان‎های امنیتی و دفاعی کشور و همچنان مستقل ساختن این ارگان‎ها می‎تواند وضعیت موجود در کشور را کنترول کند.

صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی این جرگه روز سه‎شنبه به رادیو آزادی گفت که شماری از شخصیت‎های سیاسی در پی منافع شخصی شان‎اند.

آقای صالح می‎افزاید که درحال حاضر مداخلات سیاسی درمقرری ها وضعیت را بد ترساخته است.

وی گفت:

"در این جا مقرری‎ها طوری‎که به صلاحیت‎های حکومت تعلق می‎گیرد، چنین صلاحیتی وجود ندارد تا زمانی‎که رهبران و افراد با نفوذ در جریان قرار نگیرند، بزرگ ترین فشارها همین است که چگونه منافع یک شخص تامین گردد و حالات طوری‎است که ما و شما شاهد آن هستیم."

صالح: افراد ی در داخل نظام روحیه نیروهای امنیتی را ضعیف ساخته‎اند که بجای منافع ملی بیشتر به منافع شخصی و حزبی شان وفادار اند.
صالح: افراد ی در داخل نظام روحیه نیروهای امنیتی را ضعیف ساخته‎اند که بجای منافع ملی بیشتر به منافع شخصی و حزبی شان وفادار اند.

آقای صالح می‎گوید افراد ی در داخل نظام روحیه نیروهای امنیتی را ضعیف ساخته‎اند که بجای منافع ملی بیشتر به منافع شخصی و حزبی شان وفادار اند.

کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه در حالی مداخلات سیاسی را در ارگان‎های امنیتی و دفاعی سبب بوجود آمدن وضعیت فعلی می‎خواند که در گیری میان نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح در برخی مناطق کشور ادامه دارد.

با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی رئیس جمهور غنی همواره در تماس با قوماندانان امنیه ولایات از طریق مرکز تاکید کرده که هیچ کس حق مداخله در مقرری‎ها در سکتور امنیتی را ندارد.

اما آیا حکومت در دو سال گذشته توانسته‎است که تعهدات اش را بجا کرده و بخاطر بهبود وضعیت در کشور افراد شایسته را مقرر کرده باشد؟

احمدزی: رئیس جمهور را بار بار خواهش کردیم که سکتور امنیتی باید مستقل باشد، تقرری‎ها باید به اساس لیاقت و شایستگی صورت گیرد نه به زور و واسطه.
احمدزی: رئیس جمهور را بار بار خواهش کردیم که سکتور امنیتی باید مستقل باشد، تقرری‎ها باید به اساس لیاقت و شایستگی صورت گیرد نه به زور و واسطه.

نذیراحمد احمدزی یک عضو دیگر ولسی جرگه در مورد می‎گوید:

"بد بختانه هنوز هم تقرری‎های حکومتی به اساس مصلحت‌ها صورت می‌گیرد و حکومت تعینات مستقل کرده نمی‌تواند. تعینات به اثر فشار زور مندان در نهاد‎های امنیتی صورت می‎گیرد طبعاً نتیجه آن منفی می‎باشد ، ما و شما شاهد هستیم که یک برادر وکیل است و برادر دیگر آمر در حوزه مربوطه. رئیس جمهور را بار بار خواهش کردیم که سکتور امنیتی باید مستقل باشد، تقرری‎ها باید به اساس لیاقت و شایستگی صورت گیرد نه به زور و واسطه."

وزارت داخله افغانستان هر چند این نگرانی‎ها رارد و یا هم تائید نمی‎کند، اما می‎گوید که سیاسیون بجای مداخله باید از اصلاحات دراین نهاد حمایت کنند.

صدیقی: در چنین حالت مهم این است که سیاسیون مداخله نکنند بخصوص در بخش مقرری‎ها.
صدیقی: در چنین حالت مهم این است که سیاسیون مداخله نکنند بخصوص در بخش مقرری‎ها.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"در چنین حالت مهم این است که سیاسیون مداخله نکنند بخصوص در بخش مقرری‎ها، تمام اعتماد باید بالای نیروهای امنیتی و رهبری نهادهای امنیتی وجود داشته باشد، انتظارات را که مردم دارند زمانی ممکن است که نهادهای امنیتی ما استقلالیت خود را داشته باشند."

با این همه برخی از اعضای ولسی جرگه و کارشناسان، حکومت را متهم می‎کنند که قبل از مقرری افراد شایسته و وفا دار به نظام تحت فشار برخی افراد قرار گرفته‎است.

صالح محمد صالح عضو ولسی جرگه و حکمت الله صدیقی کارشناس امنیتی به حکومت سفارش می‎کنند که بخاطر مقرری‎ها پروسه اصلاحات را آغاز کرده و در صورت مخالفت افراد نام و خواست‎های آنان را به مردم افشا نماید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG