لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

طرح فیفا برای حل مشکلات جوانان و زنان در انتخابات آینده


فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان طرحی را به هدف حل مشکلات جوانان و زنان در انتخابات آینده به حکومت این کشور ارائه می‌کند.

مسئولین فیفا در مرکز و برخی ولایات این کشور سروی را به هدف تشخیص موانع سر راه نامزدی جوانان و زنان در انتخابات آینده انجام داده‌اند.

احمد یوسف رشید مسئول اجرائیوی این بنیاد روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت، در این سروی با ۲۳۳ زن مصاحبه صورت گرفته و مشکلات‌شان رونما گردیده‌است.

وی افزود که مشکلات اقتصادی و ناامنی از عوامل عمده‌اند که می‌تواند کاندیداتوری زنان و جوانان را در انتخابات آینده با تهدید مواجه کند.

احمد یوسف رشید مسئول اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان
احمد یوسف رشید مسئول اجرائیوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان

وی در مورد گفت:

"راه اندازی تبلیغات منفی علیه زنان، به حاشیه کشانیدن زنان فعال در بسیاری از ولایات، راه اندازی برنامه‌های مقطعی برای مشارکت زنان، موجودیت فرهنگ بزرگ سالاری و سرکوب روحیه جوانان توسط بزرگان، تحمیل رأی و فرهنگ جبر و خشونت بالای هر دو کتگوری، سوء استفاده از کم سوادی و بی‌سوادی زنان و جوانان و نبود برنامه‌های مؤثر آگاهی عامه مواردی اند که آینده اشتراک جوانان و زنان را در پروسه انتخاباتی تهدید می‌کند. از حکومت خواهان اقدامات سریع در زمینه هستیم."

آقای رشید گفت، بعد از نظر سنجی تمامی مشکلات در یک اعلامیه درج گردیده و برای حل آن میکانیزم خاص ساخته شده و به گونۀ طرح به حکومت افغانستان سپرده می‌شود.

در این سروی آمده‌است که حضور کم‌رنگ زنان در سطوح تصمیم‌گیری، بی‌خبری جوانان از پروسه انتخابات و بی‌کاری از جمله مواردی اند که در آینده فرا راه کاندیداتوری زنان و جوانان قرار می‌گیرد.

مسئولین بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا از حکومت افغانستان می‎خواهند تا به این موضوع توجه جدی کند.

در این حال کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید، این معینیت از نزدیک با جوانان و زنان کار می‌کند تا آنان سیاست‌مداران سالم تربیه شوند.

کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان
کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان

وی در مورد افزود:

"معینیت امور جوانان با جوانان و زنان از نزدیک کار می‌کند تا ما سیاست‌مداران سالم و قوی را تربیه نمائیم، به آنان آموزش دهیم با تمامی قوانین به جامعه تقدیم نمائیم."

آقای سادات گفت که با فیفا و سایر ادارات مربوطه مشترکاً کار می‌کنند تا در مرکز و ولایات جوانان با مسایل سیاسی به گونۀ بهتر آشنا شوند.

این در حالیست که به تازه‌گی پارلمان آموزشی جوانان از سوی رئیس جمهور افتتاح و آغاز به کار کرد.

کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‌گوید که این پارلمان در راستای توانایی سیاسی جوانان مفید و مؤثر است.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG