لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

یک تحقیق در مورد حق دسترسی افغان‌ها به خدمات صحی راه اندازی شد


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان یک تحقیق جدید را روی "حق دسترسی مردم به خدمات صحی" آغاز کرده‌است.

موجودیت ادویه بی‌کیفیت، نبود کارمندان صحی مسلکی، عدم دسترسی به مراکز صحی و نبود کارمندان صحی زن از جمله مشکلاتی اند که مردم در نقاط دور دست کشور با آن مواجه اند.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان روز دوشنبه در یک نشست خبری با بیان این مطلب گفت، بیشتر مردم در نقاط دور دست کشور با چنین مشکلات در بخش عرضه خدمات صحی مواجه هستند.

خانم سمر گفت، کمیسیون مستقل حقوق بشر یک تحقیق جدید بخاطر حق دسترسی مردم به خدمات صحی را در کشور آغاز کرده‌است.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

خانم سمر در مورد اهداف این تحقیق چنین گفت:

"ارایه خدمات صحی در دورترین نقاط افغانستان باز هم وظیفه حکومت است حالا باید حکومت این کشور توجه نماید که در دور ‌ترین نقاط افغانستان خدمات با کیفیت صحی ارائه نماید این برنامه‌های ما بخاطر بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان است قسمیکه گفتم ارایه خدمات صحی برای آوردن صلح در این کشور و اقتصاد مردم افغانستان کمک می‌کند."

خانم سمر می‌گوید، این تحقیق در ۱۸ ولایت کشور آغاز شده و هشت ماه ادامه می‌یابد.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید، بهتر شدن عرضه خدمات صحی در کشور بخصوص در نقاط دور دست باعث رشد اقتصادی در کشور می‌گردد.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر، پس از تکمیل شدن این تحقیق نتایج آن طی سفارشات به حکومت ارایه می‌گردد که در کجا چه نوع مشکل صحی وجود دارد تا در زمینه از سوی آنها اقدام مقتضی صورت گیرد.

از سوی هم مقامات وزارت صحت عامه می‌گویند، هر ارگانی که در ارتباط به بهبود وضعیت صحی در افغانستان کار نماید باعث آن خواهد شد تا خدمات صحی به گونه موثر عرضه گردد.

خواجه قمرالدین صدیقی مشاور این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" وزارت صحت عامه از این اقدام کمیسیون مستقل حقوق بشر استقبال می‌کند، هر نهادی که در ارتباط بهبود وضعیت خدمات صحی و یا حق دسترسی به خدمات صحی برای مردم کمک کند ما از آن استقبال می‌کنیم. خوب انتقادات وجود دارد و در بخش این انتقادات مشکلات وجود دارد اما برای رفع آن وزارت صحت عامه اقداماتی را نیز انجام داده‌است."

کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان می‌گوید، حکومت باید خدمات صحی را گسترش داده و به مشکلات صحی مردم بخصوص در مناطق دور افتاده کشور از هر راه ممکن رسیدگی نماید.

در همین حال آقای صدیقی برخی مشکلات در بخش سکتور صحت را تائید کرده می‌گوید که وزارت صحت عامه بخاطر رفع این مشکلات اقدامات جدی را رویدست گرفته تا مردم در سراسر کشور به عرضه خدمات صحی با کیفیت دسترسی داشته باشند.

XS
SM
MD
LG