لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۸

هند می‌گوید، پاکستان را از هر راه ممکن تحت فشار قرار می‌دهد


پس از عملیات نیروهای هندی در منطقه کشمیر تحت اداره پاکستان، دهلی نو می‌گوید، برای افزایش فشارها بالای پاکستان از راه‌های دیپلوماتیک و اقتصادی نیز استفاده خواهد کرد.

یک مقام امنیتی هند که نخواسته ازش نام گرفته شود به خبرگزاری رویترز گفته است، هدف کشورش این نیست که به سرحد رفته و ده یا دوازده نفر را از بین ببرد، هدف اینست تا برای تغییر طرز رفتار پاکستان از تمامی راه‌های مؤثر استفاده شود.

به گفته این مقام هندی، کشورش برای اینکه اسلام آباد را تحت فشار قرار دهد از هر گزینه استفاده خواهد کرد که یکی آن گزینه نظامی است.

عساکر هندوستان در منطقه کشمیر
عساکر هندوستان در منطقه کشمیر

هندوستان می‌گوید، اخیراً مراکز شورشیان را در منطقه کشمیر که تحت ادارۀ پاکستان قرار دارد، بمباردمان کرده‌است اما پاکستان می‌گوید، نیروهای هندی از قلمرو خود تیراندازی کرده و به قلمرو تحت ادار، پاکستان داخل نشده‌اند.

در همین حال روزنامه تایمز آف اندیا نوشته است که نیروهای خاص اردوی هندوستان در یک عملیات خاص وارد کشمیر تحت ادارۀ پاکستان شده و در این عملیات از تصاویر نشر شده از سوی ستلایت استفاده کرده‌اند.

برخی از مقامات هندی گفته اند که دهلی نو در نظر ندارد تا عملیات‌های دیگری را در قلمرو پاکستان راه اندازی کند.

از سوی دیگر وزارت خارجه امریکا از هند و پاکستان خواسته تا برای بهبود روابط شان برای جلوگیری از افزایش تنش‌ها تماس‌های بیشتر را برقرار کنند.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا
جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اشاره به حمله نیروهای هندی در کشمیر تحت ادارۀ پاکستان گفته که این گونه حملات تنش‌ها را افزایش می‌دهد.

اما حکومت هندوستان برای منزوی ساختن پاکستان، روی استفاده از توانایی‌های اقتصادی خود غور می‌کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات هندی گزارش داده‌است که دهلی نو روی متوقف ساختن تجارت با پاکستان و تأسیس بندهای برق بالای سه دریای جاری به این کشور غور می‎کند.

هندوستان گفته است که این اقدامات دهلی نو به جهانیان واضح می‌سازد که حمایت پاکستان از شورشیان چگونه بالای جهان تأثیر گذاشته است.

رویترز می‌گوید، در سال ۲۰۱۴ میلادی حجم تجارت میان اسلام آباد و دهلی نو دو اعشاریه شش میلیارد دالر بود و تجارت غیر رسمی میان دو کشور به ۵ میلیارد دالر می‌رسید.

پاکستان همواره ادعا های را رد می‌کند که گویا از شورشیان در کشمیر تحت ادارۀ این کشور حمایت می‌کند که ضد هند فعالیت دارند.

XS
SM
MD
LG