لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی چه وقت تعیین می‌شوند؟


کمیته گزینش کمشنران کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید، احتمالاً تا دو ماه دیگر کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی به کار‌شان آغاز خواهند کرد.

حکومت افغانستان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا‌های ولسوالی‌ها را وابسته به آمدن اصلاحات در نظام انتخاباتی می‌داند.

از همین رو کمیته گزینش بر اساس فرمان تقنینی رئیس جمهور کارش را اواخر هفته گذشته آغاز کرده و قرار است تا کمتر از دو ماه آینده این کمیته فهرست اشخاص واجد شرایط را به رئیس جمهور بفرستد.

رئیس جمهور قرار است از میان ۲۱ تن که از سوی کمیته پیشنهاد می‌شوند، هفت تن را به عنوان اعضای کمیسیون مستقل انتخابات تعیین کند.

همچنان پانزده تن برای عضویت در کمیسیون شکایات انتخاباتی پیشنهاد می‌شوند که رئیس جمهور پنج تن‌شان را به این کمیسیون معرفی خواهد کرد.

یوسف رشید عضو کمیته گزینش
یوسف رشید عضو کمیته گزینش

یوسف رشید عضو کمیته گزینش در مورد گفت:

" یک هفته ما نیاز داریم اسناد را دریافت کنیم، بعد از تکمیل این پروسه کوشش می‌کنیم در ظرف یک ماه یا یکنیم ماه روند بررسی‌ها را تکمیل بکنیم و این وابسته است به حجم درخواستی‌های که از طرف مردم برای ما ارایه می‌شود."

کمیسیون مستقل انتخابات در برابر دوام کار کمیته گزینش واکنش نشان داده‌است.

عزیز بختیاری کمیشنر این کمیسیون به رادیو آزادی گفت:

"طبیعی است وقتی که اگر ما مرتکب تقلب شده‌ایم، نتیجه تقلب ما چه است، نتیجه تقلب ما کسانی است که فعلاً حکومت می‌کنند، اگر ما جزای این جرم را بیبینیم باید کسانی که از این تقلب سود می‌برند باید جوابگو باشند، در غیر از این مه فکر می‌کنم که یک نوع زورگویی و کنار گذاشتن قانون است که فکر می‌کنم به نفع کشور نخواهد بود."

یک منبع مسئول در ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفته است، کمیشنران فعلی کمیسیون‌های انتخاباتی نیز می‌توانند در خواست‌های‌شان را به کمیته گزینش بفرستند و در صورت که واجد شرایط باشند می‌توانند برای بار دوم کمیشنر شوند.

اما در باره اینکه یک عضو بر حال کمیسیون انتخابات کار کمیته گزینش را غیر قانونی خوانده، گل احمد مددزی معاون اتحادیه حقوق دانان افغانستان می‌گوید:

" نظام در مجموع در یک حالت مجبوری بیرون از قانون اساسی قرار دارد و اینکه کمیسیون انتخابات می‌گوید که فرمان حکومت در این راستا خلاف قانون است، از نقطه نظر قانون اساسی، جای ندارد."

با آغاز کار کمیشنران جدید کمیسیون‌های مربوط به انتخابات قرار است کار‌های عملی برای برگزاری انتخابات آغاز شود.

نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG