لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

اجمل حمید: کمک سالانه جامعه جهانی در بخش‌های زیربنایی مصرف میشود


وزارت مالیه افغانستان می‌گوید، کمک سالانۀ ۳ اعشاریه ۸ میلیارد دالر جامعه جهانی با افغانستان در بخش‌های زیربنایی مانند، زراعت، انرژی و آب، ترانسپورت، ترانزیت و ارتقای ظرفیت بخصوص در بخش زنان مصرف خواهد شد.

اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی این وزارت این مطلب را روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل بیان کرد.

وی در پاسخ به پرسش رادیو آزادی گفت، بیشتر این کمک‌ها از طریق بودجه حکومت افغانستان به مصرف خواهد رسید.

اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان
اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

وی در ادامه گفت:

"جامعه جهانی با ما موافقه کرده و اکثر این کمک‌ها از طریق بودجه ملی افغانستان با در نظر داشت اولویت‌های مردم این کشور به مصرف می‌رسد و بقیه کمک‌ها از طریق جامعه جهانی در هماهنگی با حکومت افغانستان صورت می‌گیرد."

به گفته آقای عبدالرحیم زی حکومت افغانستان از نشست بروکسل موفق وبا دست پُر برگشته است.

آقای عبدالرحیم زی می‌گوید، افزایش میزان عواید داخلی و رسیدن به خودکفایی مواردی اند که حکومت در مورد آن در نشست بروکسل با جامعه جهانی تعهد کرده‌است.

نشست بروکسل در مورد افغانستان در چهارم و پنجم ماه روان میلادی در بروکسلبرگزار شد و جامعه جهانی در آن ۱۵ اعشاریه ۲ میلیارد دالر کمک را تا چهار سال آینده با این کشور تعهد کرد.

در این حال شماری از اعضای مشرانو جرگه با استقبال از این کمک‌ها می‌گویند که حکومت باید این پول را در راه‌های مناسب و در پروژه‌های ملی و اساسی به مصرف برساند.

در عین حال عارف ظریف یکی از آگاهان مسایل اقتصادی افغان می‌گوید، اگر حکومت برای مصرف این پول برنامه‌های منظم را طرح نکند این پول‌ها نیز مانند گذشته حیف و میل خواهد شد.

وی افزود:

"این یک مبلغ زیاد است در صورتیکه مدیریت درست شود، حکومت باید برای مصرف آن پلان منظم طرح کند و برنامه‌ها و اولویت‌ها را تثبیت کند و این پول را بر اساس آن مصرف کند در غیر آن مانند کمک‌های دیگر حیف و میل خواهد شد."

از سوی دیگر برخی کارشناسان اقتصادی به این نظر اند که حکومت حتی توان مصرف چهل درصدی بودجه انکشافی‌اش را ندارد و به باور آنان مدیریت از نحوه مصارف این کمک‌ها از توان حکومت بالا است.

اما وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که بخش زیادی از بودجه انکشافی به مصرف رسیده و برای رسیدن به خود کفایی که یکی از خواست‌ها جامعه جهانی از این کشوراست گام‌های استوار برداشته شده‌است.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG