لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۰

یک قوماندان حزب اسلامی می‌گوید جنگ را متوقف کرده‌است


برخی قوماندانان حزب اسلامی در بغلان می‎گویند، برای ترک جبهات جنگی منتظر فیصله و دستور رهبری حزب اسلامی هستند.

افراد مسلح حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار تا پیش از امضای توافقنامه صلح در ولایت‎های شمالشرقی به خصوص بغلان فعالیت چشمگیری داشتند.

این قوماندانان می‎گویند، در حال حاضر برخی ساحات را زیر کنترول دارند، به گفته آنان نیروهای دولتی و طالبان مسلح تا حال در آن ساحات رفت و آمد ندارند.

میرویس یکی از قوماندان های این حزب در بغلان روز پنج‎شنبه به رادیو آزادی گفت، تا پیش از توافقنامه صلح میان گلبدین حکمتیار و حکومت افغانستان، آنان با نیروهای دولتی در جنگ بودند.

میرویس می‎گوید، بر اساس توافقنامه صلح حالا جنگجویان این حزب جنگ دربرابر نیروهای منیتی افغان را توقف داده‎اند.

وی افزود:

"جبهات حزب اسلامی در بغلان و کندز و صفحات شمال که است فعلا مسئولیت اکثریت اش به دوش ما است و ما به اساس این که امیر محترم ما جناب حکمیار صاحب همراه دولت آتش بس کرده به خاطر همین به هیچ نوع سو استفاده نکرده‎ایم، احیانا اگر ما به جنگ مداخله می‎کردیم کندز و بغلان تمامش سقوط می‎کرد و تمامش به دست مجاهدین می‎افتید، ما در ساحه دولتی نمی رویم و آن‎ها در ساحه ما رفت و آمد نمی‎کند، بعد از این‎که هیأت و نماینده‎های ما کدام موافقه که با دولت می‎کند ما به آن موافقه احترام داریم."

این در حالیست که به تاریخ هشتم ماه میزان سال جاری محمد اشرف غنی رئیس جمهور و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی توافقنامه صلح را امضا کردند.

بر اساس این توافقنامه تعزیرات وضع شده بین المللی بالای حزب اسلامی رفع شده و این حزب نیز ازجنگ دست کشیده و با دولت یکجا می‎شود.
بر اساس این توافقنامه تعزیرات وضع شده بین المللی بالای حزب اسلامی رفع شده و این حزب نیز ازجنگ دست کشیده و با دولت یکجا می‎شود.

بر اساس این توافقنامه تعزیرات وضع شده بین المللی بالای حزب اسلامی رفع شده و این حزب نیز ازجنگ دست کشیده و با دولت یکجا می‎شود.

عبدالله نهضت یار مسئول ولایتی حزب اسلامی در بغلان به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، در حال حاضر بخش‎های از این ولایت در تصرف نیروهای حزب اسلامی قرار دارد.

به گفته وی در جنگ‎های گذشته میان نیروهای این حزب و نظامیان افغان ده‎ها کشته و زخمی بر جا مانده‎است، اما وی می‎گوید، از زمان امضای توافقنامه تا حال هیچ درگیری میان دو طرف صورت نگرفته است.

او افزود:

"ساحات مرکزی حزب اسلامی که است مناطق شیخ جلال است و بدل مست است و ساحات کرکر و آهن دره و دود کش است ، جنگ‎ها خو زیاد داشتند، در این اواخر در ساحات کرکر و دود کش جنگ بود که تلفات به ده‎ها تن رسید، چند نفر این‎ها هم کشته شد و وسایط دولتی و یک مقدارش به دست این‎ها افتید و در حال حاضر یک تعداد وسایط دولتی و مراکز دولتی پیش شان است."

عبدالستار بارز والی بغلان در باره این‎که افراد حزب اسلامی حکمتیاردر کدام بخش‎های این ولایت حضور دارند چنین می‎گوید:

"ساحات که آن‎ها خود شان ادعا می‎کنند که تحت تصرف ما است می‎توانین از خود شان بپرسین، ساحات در مجموع تحت کنترول حکومت محلی است، تا هنوز برای ما چنین افشا گری از طرف خود شان هم نشده و بزرگان هم نشده و برای مقام ولایت هم هویدا نیست که کی‎ها مربوط حزب اسلامی است."

محمد امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده صلح حزب اسلامی با حکومت افغانستان می‎گوید، از زمان امضای توافقنامه صلح تمام قوماندان‎های این حزب از جنگ دست کشیده‎اند و آتش بس برقرار است.

کریم: بین شهر نو بغلان و پلخمری بالای سرک قطعات مجاهدین حزب اسلامی قرار دارد، اگر آن‎ها تامین امنیت نکنند رفت و آمد ملکی و دولتی به خطر جدی مواجه می‎شود.
کریم: بین شهر نو بغلان و پلخمری بالای سرک قطعات مجاهدین حزب اسلامی قرار دارد، اگر آن‎ها تامین امنیت نکنند رفت و آمد ملکی و دولتی به خطر جدی مواجه می‎شود.

به گفته وی افراد حزب اسلامی در برخی ساحات زیر کنترول شان امنیت را تامین کرده‎اند.

او افزود:

" به طور مثال بین شهر نو بغلان و پلخمری بالای سرک قطعات مجاهدین حزب اسلامی قرار دارد، اگر آن‎ها تامین امنیت نکنند رفت و آمد ملکی و دولتی به خطر جدی مواجه می‎شود، در ماحول کندز بسیاری از مردم که متحد به حزب اسلامی بودند ولی در صفوف طالبان میجنگیندند در جنگ‎های اخیر سهم نگرفتند، از همان ساعت که آتش بس قطعی اعلام شد یک مرمی هم از طرف مجاهدین حزب اسلامی فیر نشده به مقابل دولت، حتا یک عده قوماندانان که در صفوف طالبان هستند با مشوره با رهبری حزب اسلامی افغانستان جنگ را در ساحات خود متوقف ساختند."

آگاهان نظامی دست برداشتن افراد حزب اسلامی از جنگ را به نفع کشور خوانده می‎گویند، این کار می‎تواند باعث تشویق دیگر گروه‎های مسلح مخالف دولت به روند صلح شود.

عتیق الله امرخیل کارشناس امور نظامی در صحبت به رادیو آزادی گفت، با آمدن گلبدین حکمتیار به کابل و اجرایی شدن توافقنامه صلح گروه‎های کوچک حزب اسلامی که هنوز در جبهات حضور دارند خود به خود جبهات را ترک خواهند کرد.

گزاش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG