لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

اشرف غنی: وضعیت زراعت در کشور قناعت بخش نیست


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، با وجود دست آوردهای زیاد هنوز هم وضعیت زراعتی در این کشور قناعت بخش نیست.

هر چند وزارت زراعت و مالداری افغانستان از دست آوردها در بخش زراعت سخن می‌زند، اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که در این زمینه باید اقدامات و کارهای بیشتر انجام شود.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه در هفدهمین نمایشگاهزراعتی در کابل گفت، سالانه بیش از یک میلیون تُن گندم مورد نیاز از کشورهای دیگر وارد افغانستان می‌شود.

وی به مشکلات موجود در بخش زراعت چنین گفت:

"امروز وضعیت زراعت افغانستان با تمام پیشرفت‌های که کرده به هیچ صورت قابل قبول مردم افغانستان نیست، قابل قبول من نیست، چون زمین که فعالاً تحت کشت است هنوز تنها دو بر سه حصه زمین زیر کشت دوران محمد داود خان است."

اما وی موجودیت ترانسپورت منظم را برای انکشاف سکتور زراعتی این کشور مفید خوانده گفت، دهلیز برای انتقال محصولات زراعتی افغانستان از طریق هوا به زودی ایجاد خواهد شد.

آقای غنی آب و انرژی را فکتورهای مهم بخش زراعتی کشور عنوان کرده گفت که حکومت برای رسیدن به این هدف روی ۲۹ بند تولید برق کار می‌کند.

هفدهمین نمایشگاه زراعتی بمناسبت روز جهانی زنان روستایی در بادام باغ کابل افتتاح و برای سه روز به روی مردم باز خواهد بود.

در این نمایشگاه محصولات زراعتی و همچنانصنایع دستی زنان روستایی نیز به نمایش گذاشته شده‌است.

طاهره سخی یکی از زنان زارع از حکومت می‌خواهد تا در بخش زراعت سهولت‌های لازم را برای شان فراهم سازد.

وی گفت:

"خواهان توجه بیشتر ریاست جمهوری برای تقویت نقش زنان روستایی در بخش زراعت می‌باشیم."

آقای غنی نقش زنان را ابتدا در خانه‌های شان و پس از آن در تقویت اقتصاد این کشور مهم خوانده و تعهد کرد که در این زمینه سرمایه گذاری بیشتر خواهد شد.

در عین حال اسدالله ضمیر وزیر زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید، این وزارت نسبت به سال‌های گذشته دست آوردهای بیشتر داشته است.

وی گفت:

"امسال زراعت افغانستان، سال پُر ثمر و پُر دست آوردی را پُشت سر گذاشتاند، ما در این وزارت برنامه های انکشافی را به ولایات و ولسوالی‌های بردیم که در گذشته از توجه مانده بودند."

به گفته وزیر زراعت افغانستان، ضعف اقتصادی، خشکسالی و ناامنی موانع اساسی در برابر سکتور زراعت در این کشور است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز می‌گوید که چهل و نه تا شصت درصد افغان‌ها مصونیت غذایی نداشته و به گفته وی پانزده درصد افغان‌ها در حال حاضر شبانه گرسنه می‌خوابند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG