لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۴

وزارت زراعت: محصولات زراعتی در سالروان رشد چشمگیر داشته است


ارایه مشوره لازم برای دهاقین، تنظیم برنامه های زراعتی، مساعد بودن اقلیم، افزایش آب و وقایه مزارع از امراض از عوامل عمده افزایش محصولات زراعتی در افغانستان خوانده می شود.

لطف الله راشد سخنگوی وزارت زراعت و مالداری روز شنبه به رادیو آزادی گفت که امسال حاصلات تربوز، خربوزه، گندم، زعفران و محصولات سبزخانه ها افزایش یافته است.

آقای راشد همچنان گفت: بیش از سه صد و ده هزار تُن تربوز و خربوزه امسال از مزارع حاصل برداری خواهد شد:
" امسال آمار را که ما بدست داریم رشد چشمگیر محصولات تربوز و خربوزه را در ولایت فراه و نیمروز نشان می دهد و همچنان محصولات سبزخانه ها یا گرین هوس ها در ولایت فراه بی سابقه است، بازار خوب فروش هم نسبت به سال های گذشته است بازار قناعت بخش نیست یعنی دهاقین از آن ناحیه مشکلات خود را دارند اما نه به تناسب سالهای گذشته تازه ترین اطلاع که از ولایت بلخ داریم اینست که از مزارع زعفران به طور بی سابقه تقریباً 20 کیلوگرام زعفران حاصلبرداری شده است."

به گفته آقای راشد، در ولایت فراه 1650 جریب زمین سبزخانه موجود است که 3500 دهقان در آن مصروف بوده و روزانه تا هشت صد تُن محصولات از این سبز خانه ها بدست میآید.

مقامات وزارت زراعت و مالداری می گویند: این محصولات به تمام ولایات کشور و به کشورهای ایران، هندوستان، ترکمنستان و پاکستان صادر شده و قرار است به امارات متحده هم فرستاده شود.

در همین حال شماری از تحلیلگران اقتصادی می گویند: افزایش محصولات زراعتی باعث رشد صادرات و تقویت اقتصاد کشور می گردد.

تاج محمد اکبر یکتن از این تحلیلگران در صحبت با رادیو آزادی گفت:
" اگر محصولات زراعتی افزایش پیدا می کند، باعث افزایش عایدات هشاد و پنج درصد نفوس می شود، بناءً سطح معیشتی آنها بلند می رود از طرف دیگر افزایش محصولات زراعتی باعث تعویض واردات می شود وقتیکه محصولات زراعتی افزایش می یابد باعث رشد و انکشاف اقتصاد یک مملکت می شود و باعث انکشاف صادرات هم می شود."

به گفته آقای اکبر، بخاطر رشد بیشتر محصولاتی زراعتی در کشور باید زیر بنا ها تقویت گردیده و خدمات بهتر در بخش زراعت عرضه شود.

با آنکه وزارت زراعت و مالداری از افزایش چشمگیر حاصلات زراعتی در کشور خبر می دهد، اما دهاقین همواره شکایت می کنند که مارکیت فروش برای محصولات زراعتی وجود نداشته و آنان هنوز نیز با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند.

از سوی هم برخی از تحلیلگران می گویند که حکومت در کنار رشد محصولات زراعتی باید زمنیه بازار یابی خوب را نیز برای محصولات زراعتی در داخل و خارج کشور فراهم سازد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG