لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۷

وکلا: جزئیات مذاکرات صلح با ولسی جرگه شریک شود


برخی از اعضای ولسی جرگه می‎گویند، با هر گروه مخالف مسلحی که مذاکرات صلح صورت می‎گیرد جزئیات آن باید با مردم و اعضای این جرگه در میان گذاشته شود.

آنان در نشست عمومی روز چهار شنبه این جرگه گفتند، هر نوع مذاکرات در زمینه صلح که از دید مردم و نماینده‎های آنان پنهان گداشته شود، نتیجه در پی نخواهد داشت.

آنان گفتند که ولسی جرگه یک ارگان معتبر و ساخته شده از نماینده‎های مردم می باشد و نیاز است تا حکومت در مورد موضوعات مهم با اعضای این جرگه مشوره کند.

کوفی: خانه یی که مظهر اراده مردم افغانستان است کوچکترین اطلاع از این‎که چگونه پروسه صلح در قطر پیش می‎رود اطلاع ندارد.
کوفی: خانه یی که مظهر اراده مردم افغانستان است کوچکترین اطلاع از این‎که چگونه پروسه صلح در قطر پیش می‎رود اطلاع ندارد.

فوزیه کوفی یک عضو ولسی جرگه گفت:

"خانه یی که مظهر اراده مردم افغانستان است کوچکترین اطلاع از این‎که چگونه پروسه صلح در قطر در عقب درهای بسته بدون مسئولیت پذیری و پاسخ دهی به نماینده‎ها و مردم افغانستان پیش می‎رود ندارد. من یقین دارم که این هم منتج به صلح برای افغانستان نخواهد شد هر پروسه بدون اشتراک مردم منتج به باز شدن یک بحران جدید می‎شود."

از سوی هم برخی دیگری از اعضای ولسی جرگه گفتند که ادامه جنگ با مخالفین مسلح به نفع این کشور نمی‎باشد.

الله گل مجاهد یکی از اعضای این جرگه می‎گوید از گفتگوهای صلح با هرگروهی از مخالفان مسلح ودر هرجایی که صورت می‎گیرد باید پشتیانی شود.

او افزود:

"بدون صلح با طالبان دیگر راهی نداریم اگر آن در قطر انجام می‎شود در کابل یا هر جای دیگری، خواهش من از تمامی وکلا و ملت افغانستان این است که بخواهند طوری که با حزب اسلامی صلح شد با طالبان هم شود."

این در حالیست که دو منبع طالبان به خبرگزاری رویترز تائید کرده‌اند که در این اواخر بین نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان در مرکز قطر "دوحه" مذاکرات غیر رسمی صورت گرفته‎است.

اما این منابع طالبان در قطر و امارات متحده عربی که نخواسته اند هویت آن‎ها افشا شود به رویترز گفته‎اند که در این مذاکرات چندان پیشرفت حاصل نشده‌است.

در این حال برخی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید که دیدارهای شخصی را نمی‎توان مذاکرات صلح نامید.

مقامات افغان همچنان می‎گویند، در مذاکرات صلح با گروه‎های مخالف مسلح نظر نماینده‎های مردم در شورای ملی و نهادهای مدنی در نظر گرفته خواهد شد.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌المللی این شورا گفت که در مورد هر نوع پیشرفت ابتدایی گفتگوهای صلح نماینده‎های مردم در شورای ملی در جریان قرار خواهند گرفت.

قاسمیار: در مورد هر نوع پیشرفت ابتدایی گفتگوهای صلح نماینده‎های مردم در شورای ملی در جریان قرار خواهند گرفت.
قاسمیار: در مورد هر نوع پیشرفت ابتدایی گفتگوهای صلح نماینده‎های مردم در شورای ملی در جریان قرار خواهند گرفت.

او افزود:

"هنوز مذاکره به خاطر گفتگوهای صلح نبوده هر زمانی‎که مذاکرات رو در رو باشد و بگونه جدی و رسمی انجام شود آن زمان است که بسیاری مسایل نه تنها به آگاهی عامه رسانیده می‎شود بلکه قبل از قبل با اعضای شورای ملی در میان گذاشته می‎شود."

قبل از این نیز گزارش‎ها مبنی بر تلاش برای گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و نماینده‎های طالبان مسلح به نشر رسیده اما نتیجه یی در قبال نداشته‎است.

اما حکومت افغانستان با اشاره به امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار گفته است که تلاش‎ها برای گفتگوهای صلح با طالبان مسلح نیز ادامه خواهد داشت.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG