لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

عوامل ظهور دوبارۀ داعش در ننگرهار چیست؟


برخی از اعضای شورای ولایتی ننگرهار و آگاهان نظامی حمایت حلقات استخباراتی از داعش و عدم موثریت حملات حکومت جهت نابودی آنان را از عوامل می‌دانند که سبب ظهور دوباره داعش در آن ولایت گردیده‌است.

پس از درگیری مسلحانه میان قیام کنندگان و اعضای گروه داعش در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار، نگرانی‌ها در مورد حضور دوباره داعش در این ولایت افزایش یافته است.

برخی از آگاهان نظامی با آنکه موجودیت داعش در ننگرهار را موضوع تازه نمی‌دانند اما می‌گویند که به دلیل بی توجهی حکومت این گروه یکبار دیگر در این ولایت سر بلند کرده است.

یوسف زازی یک تن از آگاهان نظامی روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد عوامل که به گفته وی سبب شده تا داعش در ننگرهار حضور دوباره پیدا کند، چنین گفت:

"سرحدات باز است و اینها از آنجا با سلاح های شان داخل می‌شوند کنترول وجود ندارد و نیروهای کشفی و استخباراتی ما کار های موثری انجام نمی‌دهند همین مسایل است که گروپ‌های مسلح مخالفین می‌آیند در قراه و قصبات جابجا می‌شوند و حکومت توانمندی نابودی شان را ندارند."

نگرانی‌ها جهت حضور دوباره داعش در ننگرهار در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته در اثر درگیری مسلحانه میان قیام کنندگان و اعضای گروه داعش در ولسوالی پچیراگام ولایت ننگرهار به هر دو طرف تلفات نیز وارد گردید.

به گفته مقامات ولایت ننگرهار، داعش در مناطق اچین، هسکه مینه، پچیراگام و کوت، فعالیت دارد.

در این حال ذبیح الله زمری یکی از اعضای شورای ولایتی ننگرهارمی‌گوید که فعالیت داعش بدون حمایت همه جانبه حلقات استخباراتی خارجی ممکن نیست.

وی گفت:

"جنگ بدون پلان، امکانات و بدون منابع نمی‌شود. در عقب این جنگ منابع استخباراتی قرار دارد و منابع نظامی خارجی است که اینها را تمویل می‌کنند."

این در حالیست که حدود دو ماه قبل نیروهای امنیتی افغانستان عملیات گسترده را علیه داعش در ولایت ننگرهار راه اندازی کردند که به گفته مقامات امنیتی در این عملیات در کنار وارد شدن تلفات سنگین، مراکز مهم داعش نیز از بین برده شد.

اما وزارت دفاع افغانستان فعالیت‌های داعش در ننگرهار را قابل نگرانی نمی‌داند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که حملات نیروهای خاص افغان همه روزه در این ولایت جریان دارد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

آقای وزیری در ادامه گفت:

"همه روزه به گونه دوامدار عملیات‌های شبانه و روزانه بخصوص عملیات های کوماندو و قطعات خاص داریم من برای شما اطمینان می‎دهم که در ننگرهار نمی‌توانند مراکز ایجاد کنند و نه هم مانند قبل می‌توانند ایجاد خطر کنند."

از سوی هم برخی از اعضای ولسی جرگه تأکید دارند که حکومت نیابد حضور داعش را به چشم کم بنگرد بلکه به گفته آنان با استفاده از هر راه ممکن جلو گسترش فعالیت این گروه را بگیرد.

حبیبه دانش یکی از اعضای این جرگه می‌گوید که نگرانی در مورد حضور داعش در تخار و بدخشان نیز مطرح شده‌است و افزود که حکومت مکلف است تا این گروه را در هر ولایت افغانستان سرکوب کند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG