لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۲

تاکتیک‌های مختلف داعش، تهدید برای نیروهای عراقی در موصل


در حالیکه عملیات وسیع نیروهای امنیتی عراق برای تصرف دوبارۀ شهر موصل که دومین بزرگترین شهر عراق است، از مدت بیش از یک هفته به این‌سو ادامه دارد، ده‌ها تن از شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) در هفته گذشته بالای ساختمان‌های دولتی و قرارگاه‌های نیروهای امنیتی عراق در شهر شمالی کرکوک حملات هماهنگ را انجام دادند.

شهر کرکوک حدود ۱۶۰ کیلومتر از خطوط مقدم جبهه در موصل فاصله دارد.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، در جریان دو سال گذشته شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) تاکتیک‌های تازه‌ای را اختیار کرده، عملیات‌های منحرف کننده را در امتداد خطوط جبهات جنگ انجام داده‌اند که حمله بالای شهر کرکوک یک مثال آنست.

در حالیکه نیروهای امنیتی عراق به شهر موصل و آخرین استحکامات شهری شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) نزدیک شده‌اند، برخی‌ها هراس از آن دارند که احتمال دارد داعش حملات غافلگیرانۀ مانند کرکوک را انجام دهد.

آژانس خبری اسوشیتد پرس می‌نویسد، در حمله بالای شهر کرکوک بیش از پنجاه شورشی سهم داشته، در سراسر شهر بالای برخی اهداف حمله کردند و برای دو روز نیروهای امنیتی کُردها را مشغول نگهداشته، حدود هشتاد تن را به قتل رسانیدند.

در اخیر این هفته یک حملۀ مشابه بالای شهر روتبا نیز صورت گرفت که حدود ۱۰۰ مایل از موصل فاصله دارد.

آژانس خبری اسوشیتد پرس به سلسلۀ تاکتیک‌های تازۀ شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) از حملات بالای افراد ملکی یاد می‌کند.

شورشیان که در جبهات جنگ در سال گذشته شکست خورده‌اند، بطور رو به افزایش به حملات انتحاری بالای افراد ملکی رو آورده‌اند و عراق در معرض بزرگترین تهدید آن‌ها قرار دارد.

اسوشیتد پرس با اشاره به حملۀ شورشیان بالای کرکوک به یک تاکتیک دیگر شورشیان اشاره می‌کند که تفرقه افگنی و تسخیر کردن است. انتخاب کرکوک محاسبۀ ستراتیژیک شورشیان را منعکس می‌سازد که می‌خواهند در ائتلاف بین عراقی‌ها درز ایجاد کنند.

به نوشتۀ آژانس خبری اسوشیتد پرس، همچنان احتمال دارد که شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) در نزدیک خطوط جبهۀ جنگ از اسلحۀ غیر متعارف استفاده کنند.

داعش در اوایل ماه جاری در شمال عراق از یک طیارۀ بازیچۀ اطفال برای حمله بالای فرانسوی‌ها و نیروهای کُرد به خاطر حمل مواد منفجره «C-4» استفاده کرد و دو کُرد را به قتل رسانید.

تصور می‌شود که داعش از اسلحۀ کیمیاوی در عراق و سوریه استفاده کرده‌است.

راکت‌های حاوی گازات سلفر مسترد، موتر بمب‌ها، وسایط زره‌دار مملو از مواد منفجره، ارسال دودهای زهر آگین، تاکتیک‌های دیگری اند که شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) از آن استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG