لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

حسن روحانی از شکل گیری حکومت‌های تروریستی هشدار داد


حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جریان ملاقات با فیدریکا موگیرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا در تهران
حسن روحانی رئیس جمهور ایران در جریان ملاقات با فیدریکا موگیرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا در تهران

رئیس جمهور ایران در دیدارش با رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا، نسبت به شکل‌گیری "حکومت‌های تروریستی" در شرق میانه و شمال افریقا هشدار داده‌است.

بر اساس گزارش که در صفحه انترنتی ریاست جمهوری ایران به نشر رسیده، رئیس‌ جمهور این کشور یادآور شده‌است که اولویت اصلی جمهوری اسلامی در سوریه و عراق را مبارزه با تروریزم تشکیل می‌دهد.

حسن روحانی دیروز گفت، اقدامات تروریستی در عراق و سوریه، تهدیدی جدی برای همه جهان بوده و تأکید کرد که اگر به طور جدی با تروریست‌ها در منطقه مبارزه نشود، در آینده شاهد چند دولت و حکومت تروریستی در منطقه و شمال افریقا خواهیم بود.

حسن روحانی اضافه کرد که گروه تندرو دولت اسلامی (داعش) از پایگاه اصلی‌اش فراتر رفته و اکنون در لیبیا، جای پا پیدا کرده و بر الجریا و مصر حملاتی را به راه می‌اندازد.

رئیس جمهور ایران بر ضرورت همکاری کشورش و اتحادیه اروپا برای تسریع تأمین امنیت در منطقه تأکید کرد و خواستار فعال شدن بیشتر اتحادیه اروپا برای ایجاد امنیت و آرامش در سوریه با همکاری کشورهای منطقه شد.

به نقل از رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته می‌شود که این اتحادیه به همکاری ایران منحیث یک قدرت برای حل مشکلات منطقوی نیاز دارد.

فیدریکا موگیرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا
فیدریکا موگیرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا

فیدریکا موگیرنی با اشاره به ضرورت مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و النصره، آنها را تهدید علیه جهان دانست و خاطر نشان کرد که اتحادیه اروپا نیازمند همکاری ایران به عنوان قدرت کلیدی و مهم در راستای حل مسایل و معضلات منطقه‌یی است.

فیدریکا موگیرنی پیش از این که ایران را به قصد عربستان سعودی ترک کند، همچنان با جواد ظریف وزیر خارجه ایران روی مسئله سوریه ملاقات کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران در باره ملاقات جواد ظریف و فیدریکا موگیرنی گفت:

"علاوه بر مسایل دو جانبه، آنچه که به طور جدی در دستور کار مذاکرات بود، می‌توان گفت که مسایل منطقه‌یی، بخصوص بحث سوریه، تحولات سوریه و بحران سوریه در منطقه و جهان و همچنان چگونگی مبارزه با تروریزم و کمک به صلح و ثبات و بازگشت آرامش و حاکمیت ملی به سوریه و بخصوص کمک‌های بشر دوستانه به این کشور بود."

ایران در سوریه از رژیم بشار الاسد حمایت می‌کند و بر عکس رقیب منطقوی ایران یعنی عربستان سعودی از آن جنگجویان حمایت می‌کند که بر علیه رژیم سوریه می‌جنگند.

دیدار رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا از ایران در زمانی صورت می‌گیرد که وزیران خارجۀ روسیه، ایران و سوریه در گردهمایی دیروز در مسکو در بارۀ بحران سوریه و وضعیت در شهر محاصره شدۀ حلب با هم گفتگو کردند.

XS
SM
MD
LG