لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

عظیمی: علمای دین در مورد اضرار مواد مخدر به مردم معلومات دهند


افغانستان کشوری است که از حدود ۳۰ میلیون نفوس‌اش بیش از سه میلیون آن معتاد به مواد مخدر بوده و در اضافه از دو صد هزار هکتار زمین آن کوکنار زرع شده‌است.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان این ارقام را تهدید جدی دانسته می‌گوید که در کنار مبارزۀ حکومت، نیاز است تا مردم نیز علیه این پدیده اقدام کنند.

خانم عظیمی روز سه شنبه در کابل از علمای دین خواست تا کمپاین آگاهی دهی در مورد اضرار دینوی و اُخروی مواد مخدر را در مناطق ‌شان آغاز کنند تا از این طریق در کشت و استفاده آن کاهش به میان آید.

عظیمی: در کنار مبارزۀ حکومت، نیاز است تا مردم نیز علیه این پدیده اقدام کنند.
عظیمی: در کنار مبارزۀ حکومت، نیاز است تا مردم نیز علیه این پدیده اقدام کنند.

وی در مورد گفت:

"موجودیت مواد مخدر نه تنها امروز در افغانستان به حیث یک مشکل جدی ملی است بلکه یک مشکل جهانی نیز می‌باشد. ما امروز از علمای محترم کشور ما می‌خواهیم تا در رابطه به اضرار این مواد حرف‌های را باید بگویند."

خانم عظیمی گفت که حکومت وحدت ملی نیز دارای ستراتیژی جدی در زمینه مبارزه علیه مواد مخدر بوده و پلان عمل را نیز ترتیب کرده‌است.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان هفته گذشته گفت که ده درصد در کشت کوکنار و ۴۳ درصد در تولید مواد مخدر در این کشور افزایش به میان آمده‌است.

در این حال مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان با آنکه مبارزه علیه مواد مخدر را از مسئولیت علمای دین می‌داند اما در این زمینه روی اقدامات عملی حکومت نیز تأکید دارد.

مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان
مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان

آقای کشاف افزود:

"تورید، تولید، استفاده، قاچاق و حتی به کسی تحفه دادن مواد مخدر ناروا است، بدبختانه که در این مافیای داخلی و بیرونی سهم برابر دارند بخاطر پُر ساختن جیب چند تن همۀ ملت با قربانی روبرو است بخصوص قشر جوان."

از سوی هم کمیسیون مبارزه علیه مواد مخدر ولسی جرگه می‌گوید که در حقیقت هیچ نشانۀ مبارزه جدی علیه مواد مخدر از سوی حکومت و جامعه جهانی در افغانستان مشاهده نمی‌شود.

خلیل الله شهید زاده یکی از اعضای این کمیسیون با آنکه می‌گوید مبارزه علیه مواد مخدر باید مردمی باشد، اما می‌افزاید که حکومت افغانستان و جامعه جهانی هم باید اقدامات جدی و عملی را در این راستا روی دست گیرند.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG