لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

تعهد مبارزۀ مشترک علیه مواد مخدر در نشست ۵ جانبه سپرده شد


هفتمین نشست پنج جانبه در راستای مبارزه با مواد مخدر با تعهد کشورهای شرکت کننده و همکاری با افغانستان در جهت مبارزه با مواد مخدر پایان یافت.

شرکت کنندگان هفتمین نشست پنج جانبه، مواد مخدر را یک تهدید بزرگ جهانی خوانده و تعهد کردند که در راستای محو کشت، قاچاق و ترافیک این پدیده مشترکاً مبارزه می‌کنند.

در نشست پنج جانبه مبارزه با مواد مخدر به استثنای پاکستان نمایندگان افغانستان، روسیه، ایران و تاجکستان شرکت کرده و مشترکاً روی برخی موارد مهم تعهد کردند.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان گفت، افغانستان در راستای مبارزه با مواد مخدر تصمیم جدی داشته و نمایندگان شرکت کننده در نشست پنج جانبه تعهد ‌شان را در قبال برنامه عمل ملی حکومت افغانستان در راستای مبارزه با مواد مخدر ابراز داشتند.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان

وی افزود:

"کشورهای عضو کنفرانس پنج جانبه با تعهد کامل از برنامه عمل ملی ما در راستای مبارزه با مواد مخدر که بیانگر اهداف استراتیژی ملی کنترول مبارزه علیه مواد مخدر و قانون مبارزه علیه مواد مخدر می‌باشد تعهد خود را بیان کردند، ما مطمین هستیم که همسایه‌های ما آنچنان که تعهد خود را بیان می‌کنند درعملی ساختن آن هم تلاش‌های جدی می‌نمایند."

اما خانم عظیمی از عدم حضور نماینده پاکستان در این نشست انتقاد کرده و آنرا را نشان دهنده عدم تعهد آن کشور در راستای مبارزه با مواد مخدر خواند.

نشست پنج جانبه مبارزه با مواد مخدر به روز یکشنبه در کابل برگزار شد. نمایندگان چهار کشور در جریان دو روز روی معضل مواد مخدر و دریافت راه‌های حل آن بحث کردند.

آنان در پایان نشست به روز دوشنبه تعهدات ‌شان را در یک اعلامیه منتشر کردند.

در بخشِ از اعلامیه، شرکت کنندگان نشست از جامعه جهانی تقاضا کردند تا تمامی تدابیر را جهت پیشگیری از ورود مواد صنعتی و پریکرسرها با دولت‌های منطقه اتخاذ نمایند.

این در حالیست که پیش از این وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان نبود هماهنگی میان کشورهای منطقه را از چالش‌های عمده فرا راه مبارزه با مواد مخدر خوانده بود.

مقامات این وزارت گفته اند با آنکه افغانستان در این راستا دستآورد‌های زیادی داشته است، اما مبارزه با این معضل به همکاری‌های منطقوی و فرا منطقوی نیاز دارد.

نشست‌های پنج جانبه پیش ازین نیز با شرکت نمایندگان این کشورها برگزار شده‌است اما انتقاد‌های وجود دارد که تعهدات صورت گرفته در نشست‌های قبلی جنبه عملی نداشته است.

در این حال شیرخان سلیم زاده رئیس آژانس مبارزه با مواد مخدر تاجکستان با نگرانی از معضل مواد مخدر در منطقه اطمینان داد که تعهدات صورت گرفته در این نشست ثمر بخش خواهد بود.

وی گفت:

" من باور دارم که این نشست در راه پیشگیری و مبارزه با این عامل نامطلوب خصوصاً برطرف کردن سبب و مشکلاتی‌ که در منطقه بخصوص در افغانستان وجود دارد کمک کرده و ثمر خود را می‌دهد."

از سوی هم ابراهیم ازهر، معین پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر و یکی از کارشناسان افغان تعهد و همکاری کشورهای همسایه با افغانستان را با دیده شک نگریسته و می‌گوید، این تعهدات زمانی نتیجه مثبت می‌دهد که آنان عملاً در گرفتاری قاچاقبران و محموله‌های مواد مخدر که از سرحد آن کشورها عبور می‌کند به گونه جدی اقدام نمایند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG