لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

ریاست امور زنان بلخ: نقش زنان در پروسه صلح نباید کم‌رنگ باشد


ریاست امور زنان ولایت بلخ با همکاری دفتر پروژه‎های انکشافی آلمان کنفرانسی را تحت عنوان نقش زنان در پروسه صلح و ترویج فرهنگ امانت داری اجتماعی در مزارشریف برگزار کرده‎است.

اشتراک کننده‎گان این کنفرانس را فعالان حقوق زن، مدافعین حقوق بشر، مسئولان ادارات دولتی و اعضای مرکز مشوره دهی خانواده‎ها تشکیل می‎دهند.

شهلا حدید رئیس امور زنان بلخ می‎گوید که برای زنان افغان فرصت مساعد نبوده تا در قسمت تأمین صلح و امنیت نقش آفرینی کنند و بتوانند در مذاکره با مخالفین سهیم شوند.

خانم حدید می‎گوید دولت نباید نقش خانم‎ها را نادیده بگیرد و حتماً در راستای تأمین صلح برای زنان نیز نقش اجرائیوی داده‌شود.

حدید: به امید این‌که برای خانم‎ها سهم داده‌شود تا در تأمین امنیت و صلح نقش داشته باشند.
حدید: به امید این‌که برای خانم‎ها سهم داده‌شود تا در تأمین امنیت و صلح نقش داشته باشند.

خانم حدید در مورد می‎گوید:

"هر اجتماع و هر دولت مردانی که نقش خانم‎ها را نادیده گرفته‎اند، فکر می‎کنم تکمیل نبوده و به مقاصد خود نرسیده‌اند، هیچ خانواده بدون سهم زنان مؤفق نبوده و همین‌که آن‎ها مؤفق نبوده علت حضور کمرنگ ماست. به امید این‌که برای خانم‎ها هم سهم داده شود و در تأمین امنیت و صلح نقش داشته باشند."

از سوی هم اشتراک کننده‎گان در این کنفرانس می‎گویند که حکومت افغانستان نتوانسته‌است، تا در جریان بیش از ۱۰ سال مذاکرات با مخالفین، صلح و امنیت در کشور را تأمین کنند و این به دلیلی بوده‎است که نقش زنان در پروسه صلح و تأمین امنیت کم‌رنگ است.

زنان افغان
زنان افغان

سکینه نجرابی یکی از فعالان حقوق زن در بلخ است، او می‎گوید که سهم زنان در پروسه صلح می‎تواند روی مذاکره با مخالفین تأثیر مثبت داشته و در قسمت آمدن صلح به کشور مؤثر تمام شود.

بانو نجرابی در رابطه می‎افزاید:

"ستون فقرات یک خانواده خانم است و زمانی‌که یک زن در پروسه صلح سهم می‎گیرد پیامدهای دارد و می‎تواند یک برادر ناراضی، پدر و یا شوهر ناراضی را به پیوستن به پروسه صلح تشویق کند."

این در حالیست که پیش از این نیز سایر نهادهای مدافع از حقوق زنان در شمال افغانستان از حضور کم‌رنگ زنان در شورای عالی صلح کشور شکایت داشته و حکومت را به بی‌توجهی به نقش زنان در امور سیاسی متهم کرده‎اند.

در عین‌حال عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آزادی گفت در تشکیل جدید این شورا که هفت ماه قبل ترتیب شده‌است، یک زن به سمت معاون رهبری این شورا و دو خانم دیگر به حیث آمرین بخش اجرائیه این شورا، گماشته شده‌اند.

همچنان در تمام کمیسیون‌های ولایتی به سه تا چهار خانم سهم داده شده‌است.

اوچقون افزود که برای افزایش نقش زنان در این شورا بیشتر تلاش خواهند کرد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG