لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

ارگ: ۶۹ درصد از بی‌جا شده‎گان داخلی به خانه‎های خود برنگشته‌اند


ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‎گوید، شصت و نه درصد بی‌جا شده‎گان داخلی جنگ‎های اخیر تا اکنون به خانه‎های خود برنگشته‎اند.

در نتیجه درگیری‎های اخیر در یازده ولایت کشور ۹۵ هزار خانواده بی‌جا شده‎اند اما بر اساس معلومات سخنگوی رئیس جمهور تنها سی و یک درصد آنان دوباره به محلات خویش بازگشته و متباقی هنوز هم به خانه‌های شان برنگشته‎اند.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت، حکومت تلاش می‎کند تا اقدامات لازم را برای برگشت دوباره این بی‌جا شده‎گان انجام دهد.

وی در مورد اقداماتی‎که حکومت در مورد بی‌جا شده‎گان انجام داده‎است معلومات داد.

آقای چخانسوری تعهد کرد که با فرا رسیدن زمستان حکومت برای بی‌جا شده‎گان تدابیر خاص و جدی را در نظر گرفته‎است.

چخانسوری: میکانیزم موثر ایجاد شده تا کمک به مستحقین واقعی برسد.
چخانسوری: میکانیزم موثر ایجاد شده تا کمک به مستحقین واقعی برسد.

او افزود:

"با ۶۹ درصد دیگر این‎ها هنوز هم کار جریان دارد تا ما بتوانیم، شرایط را برای‌شان مساعد سازیم و آن‎ها به خانه‎های خود برگردند، میکانیزم مؤثر ایجاد شده تا کمک به مستحقین واقعی برسد، چون متأسفانه برخی افراد استفاده جو هستند که در بین مردم مستحق آمده و از آن استفاده جویی می‎کنند."

به گفته سخنگوی رئیس جمهور، حکومت افغانستان با خانواده‎های کشته شده‎گان و بی‌جا شده‎گان جنگ‎های اخیر ۱۹۳ میلیون افغانی کمک کرده‎است.

نظر به معلومات مسئولان بیشترین خانواده‎ها در ولایات کندز، فراه، ارزگان، هلمند، ننگرهار، فاریاب، غزنی، سرپل، پکتیا، بغلان و بادغیس در اثر جنگ‎های اخیر بی‌جا شده‎اند.

قبل ازین رئیس جمهور محمد اشرف غنی مقدار پول را برای خانواده‎های بی‌جا شده ولایات کندز و ارزگان اختصاص داده‌بود، اما شماری باشنده‎گان کندز شکایت نموده گفته‎اند که این کمک به شکل عادلانه برای آن‎ها تقسیم نشده‎است.

بیجاشده‌های داخلی
بیجاشده‌های داخلی

با این همه شماری از کارشناسان افغان انتقاد می‎کنند که با گذشت هر روز تعداد بی‌جا شده‎گان در حال افزایش است اما حکومت اقدامات جدی را دراین زمینه انجام نمی‎دهد.

ناصر شفیق کارشناس سیاسی در مورد افزود:

"در حالیکه زمستان نزدیک شده و همان ۶۹ درصد مهاجرین و بی‌جا شده‎گان به جاهای‌شان نرفته‌اند، یعنی قضاوت روی اینست که حکومت افغانستان در حقیقت ناکام آمده."

آقای شفیق می‎گوید در حالیکه شصت و نه درصد بی‌جا شده‎گان تاکنون به خانه‎های شان برنگشته‌اند و در وضعیت نامناسب در مناطق دیگر شب و روز خود را سپری می‎کنند، پس در واقعیت حل مشکلات بی‌جا شده‎گان توسط حکومت به هیچ وجه واقعی نبوده و این ثابت می‎سازد که در عرصه یاد شده مسئولانه برخورد صورت نگرفته‎است.

گزارش: الیاس صالح

XS
SM
MD
LG