لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

فعالان: قضیۀ قتل بی‌رحمانه افراد ملکی در زابل فراموش شده‌است


برخی از اعضای جامعه مدنی می‎گویند، اعضای خانواده هفت تن افراد ربوده شده که یک‌سال پیش در ولایت زابل به گونۀ بی‌رحمانه به قتل رسیدند از حکومت عدالت می‎خواهند.

گروه کاری مشترک جامعه مدنی می‎گوید، از یک‌سال بدین‌سو اختطاف و قتل افراد در شاهراه‎های بزرگ کشور افزایش یافته اما حکومت تا کنون بخاطر جلوگیری از چنین رویدادها اقدام جدی نکرده‎است.

این گروه از عدم توجه حکومت بر رویداد سر بریده شدن تبسم دختر خرد سال به شمول هفت فرد ملکی در ولایت زابل انتقاد می‎کند.

آنان روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفتند، قربانیان رویداد زابل هنوز هم عدالت می‎خواهند تا عاملین آن رویداد شناسایی و به پنجه قانون سپرده شوند.

عزیز رفیعی رئیس این نهاد گفت، هنوز هم شاهراه‎های بزرگ در کشور نا امن بوده و حکومت در قسمت تأمین امنیت در این نقاط ناتوان می‎باشد.

رفیعی: در طول سال گذشته توسعه جغرافیای کشتار هموطنان ما بیشتر شده است.
رفیعی: در طول سال گذشته توسعه جغرافیای کشتار هموطنان ما بیشتر شده است.

او افزود:

"متأسفانه در طول سال گذشته توسعه جغرافیای کشتار هموطنان ما بخصوص مسافرین شاهراه‎ها بیشتر شده و این حادثه در کندز، بغلان، غور و ولایت دیگر هم تکرار شده‎است."

آقای رفیعی می‎گوید، فرهنگ معافیت از سوی حکومت سبب شده تا جنایت کننده‎های بزرگ محاکمه نشوند.

یک‌سال قبل افراد وابسته به گروه داعش هفت فرد ملکی به شمول یک دختر خرد سال را در زابل ربوده و بعداً به شکل بی‌رحمانه به قتل رساندند.

کشته شدن این افراد با عکس‌العمل تند افغان‎ها مواجه گردید و هزاران تن در نقاط مختلف کشور دست به تظاهرات زده و خواهان عدالت در این زمینه شدند.

از سوی هم عبدالقادر قلاتوال نماینده مردم زابل در ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، با وجود تلاش‎های حکومت هنوز هم عدالت در زمینه تأمین نشده و عاملین این رویداد بازداشت نگردیده‎اند.

قلاتوال: خواست ما هم همین است که عاملین رویداد تبسم و رویدادهای مشابه آن باید مجازات شوند.
قلاتوال: خواست ما هم همین است که عاملین رویداد تبسم و رویدادهای مشابه آن باید مجازات شوند.

قلاتوال می‎گوید، حکومت مکلف است تا از جان و مال مردم در این کشور حفاظت نماید.

او افزود:

"این‎که در حق هر افغان چنین می‎شود و یا هم کشته می‎شوند در قوانین افغانستان هم آمده‎است که عاملین آن باید گرفتار و به پنجه قانون سپرده شوند، خواست ما هم همین است که عاملین رویداد تبسم و رویدادهای مشابه آن باید مجازات شوند."

کمیته مشترک کاری جامعه مدنی با نشر اعلامیه چند ماده‌یی از حکومت خواست که بخاطر تأمین امنیت شاهراه‎های بزرگ اقدام جدی نماید تا رویداد زابل دوباره تکرار نشود.

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر وزارت امور داخله و لوی سارنوالی را نیز داشته باشیم اما مؤفق نشدیم.

XS
SM
MD
LG