لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

آگاهان: نظارت ولسی جرگه ضعیف بوده و در استیضاح نفع اش را می‌جوید


شماری از کارشناسان و دیدبان شفافیت افغانستان می‌گویند، ولسی جرگۀ افغانستان در کار نظارت از عملکرد حکومت ضعیف بوده و نیز این جرگه در استیضاح وزیران نفع خود را جستجو می‌کند.

این کارشناسان می‌گویند، ولسی جرگه افغانستان در حالی که نتوانسته از کار کرد‌های حکومت به گونۀ درست نظارت کند، بنابر اهداف شخصی و برخی هدف‌های دیگر، استیضاح شماری زیادی از وزیران را آغاز کرده‌است.

به گفته این کارشناسان، ولسی جرگه باید به گونه دوامدار از کار کرد‌های حکومت نظارت می‌کرد که این کار انجام نشده است.

کبیر رنجبر عضو پیشین ولسی جرگه و کارشناس مسایل سیاسی به روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، ولسی جرگه در کار نظارت از عملکرد حکومت کوتاه آمده و حالا بدون دلایل موجه به روند استیضاح وزیران دولت پرداخته است.

رنجبر: ولسی جرگه در کار نظارت از عملکرد حکومت کوتاه آمده است.
رنجبر: ولسی جرگه در کار نظارت از عملکرد حکومت کوتاه آمده است.

وی گفت:

" ولسی جرگه در کار نظارت کوتاه آمده‌است و در این هیچ شک نیست، این‌ها باید در باره استیضاح دلایلی ارائه کنند که هم وزیران قانع شوند و هم مردم آگاه باشند که این کار جنبه سیاسی ندارد و فساد و تعصب در آن نقشی ندارد."

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، به استیضاح ۱۷ وزیری ادامه می‌دهد که کمتر از هفتاد درصد بودجه انکشافی‌شان را مصرف کرده‌اند.

این جرگه تا هنوز برای ۹ وزیر صندوق رای گذاشت که در نتیجه شش وزیر سلب اعتماد شد و سه وزیر دیگر دوباره در مقام‌های‌شان ابقا شدند.

در همین حال سید اکرام افضلی رئیس اجرائیوی دیدبان شفافیت می‌گوید، ولسی جرگه در عملکرد‌هایش کوتاه آمده و نیز در بخش استیضاح وزیران شک‌های وجود دارد که از این روند سوء استفاده‌های صورت می‌گیرد.

افضلی: در بخش استیضاح وزیران شک‌های وجود دارد که از این روند سوء استفاده‌های صورت می‌گیرد
افضلی: در بخش استیضاح وزیران شک‌های وجود دارد که از این روند سوء استفاده‌های صورت می‌گیرد

وی گفت:
"پارلمان نقش خود را درست به پیش نبرده، بلکه زمینه ساز برای فساد شده، به شکلی باج گیری می‌کنند از وزیران، فعلاً که استیضاح وزیران مطرح است پارلمان اعتماد در بین مردم ندارد، با وجود که روند استیضاح کار درستی است چون اکثریت وزرا نتوانسته اند که بودجه انکشافی خود را به مصرف برسانند، شک‌های بسیار جدی وجود دارد که این پروسه زمینه سازی برای این باشد که سوء استفاده‌های صورت گیرد."

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه می‌گوید، آنان مطابق قانون از صلاحیت‌های‌شان استفاده می‌کنند، به گفته وی در روند استیضاح وزیران هیچ منفعت شخصی وجود ندارد.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه
عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه

وی گفت:

" ما بر اساس صلاحیت‌های که قانون اساسی برای ما داده استفاده می‌کنیم، به گونه مثال ما در سال گذشته هم مجلس‌های استیضاحیه داشتیم و ده‌ها مجلس استجوابیه داشتیم، برای منافع ملی این تصمیم گرفته شده و در آن کدام نفع شخصی وجود ندارد."

این در حالیست که ریاست جمهوری افغانستان در باره استیضاح وزیران از ستره محکمه خواستار تفسیر شده‌است.

گزارش : نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG