لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۰

ولسی جرگه افغانستان به روند استیضاح غیابی وزرا ادامه می‌دهد


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، به استیضاح یازده وزیر باقی مانده که بودجه انکشافی تعیین شده وزارت خانه‌های‌شان را از اندازه تعیین شده کمتر مصرف کرده‌اند، ادامه می‌دهد.

ولسی جرگه در دو روز گذشته پنج وزیر کابینه را سلب اعتماد کرده‌است.

وزرای خارجه، فواید عامه و کار و امور اجتماعی روز شنبه و وزرای معارف و ترانسپورت دیروز یکشنبه سلب اعتماد شدند. اما در این جریان وزیر مالیه به پُست‌اش باقی ماند.

هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید، بر اساس جدول ترتیب شده قرار است امروز (دوشنبه) وزرای، تحصیلات عالی، عدلیه و شهرسازی در مجلس استیضاحیه حاضر شوند.

نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگه افغانستان شام دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر این وزرا به نشست استیضاحیه حاضر نشوند، نمایندگان ملت مانند نشست دیروز، در غیاب ‌شان فیصله می‌کنند.

نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگۀ افغانستان
نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگۀ افغانستان

وی در ادامه گفت:

" طبق تصویب پارلمان این روند باید ادامه یابد. در مجموع کسانیکه کمتر از هفتاد فیصد بودجه‌شان را مصرف کرده، هفده نفر ‌شان در لیست استیضاخ بودند، تاکنون برای شش وزیر صندوق گذاشته شده و تکلیف‌ شان مشخص گردیده و یازده وزیر دیگر باقی مانده‌اند."

رئیس جمهور اشرف غنی شام شنبه پس از اینکه ولسی جرگه سه وزیر کابینه را سلب اعتماد کرد، در دیدار با هیئت اداری و شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه، خواهان توقف روند استیضاح وزرا شد. اما ولسی جرگه این خواست رئیس جمهور را نپذیرفت و سه وزیر که استیضاخ شده بود، در نشست دیروز ولسی جرگه اشتراک نکردند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

"متأسفانه که پارلمان خواهش حکومت را قبول نکرده، آنها در غیاب به وزیران صندوق ماندند و از آنجاییکه ما استیضاح وزیران کابینه را موجه نمی‌دانیم، وزرای کابینه از حضور در مجلس خودداری می‌کنند."

در اینجا سوال پیدا می‌شود که عواقب ادامه تنش و بحران بین حکومت افغانستان و ولسی جرگه چه خواهد شد؟

نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی به جواب این سوال گفت، علاوه بر تأثیرات ناگوار آن بالای نا امنی در تمام کشور عکس‌العمل احتمالی ولسی جرگه را نیز در پی خواهد داشت.

نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگه
نعمت الله غفاری نایب دوم ولسی جرگه

وی در ادامه افزود:

"احتمال می‌رود که اگر رئیس جمهور به مصوبه‌های پارلمان اعتنا نکند، پارلمان می‎تواند بودجه همان وزارت‌ها را معطل کند و به تصویب نرساند و این موضوع می‌تواند برای حکومت یک مشکل جدی باشد."

روابط میان حکومت و ولسی جرگه در حال رو به تیره گی نهاده که تقربیاً اکثر مناطق افغانستان، به خاطر افزایش حملات جنگجویان مخالف حکومت، نا امن اند.

توقع می‌رود با فرا رسیدن زمستان و ریزش برف تحرکات مخالفین مسلح کاهش یابد.

اما معلوم نیست که اختلافات میان رهبران حکومت وحدت ملی از یکسو، و تنش بین حکومت و ولسی جرگه در ارتباط به سلب اعتماد شماری از وزیران کابینه از سوی دیگر، پیش از فرارسیدن حملات بهاری مخالفین مسلح حل شده و از بین خواهد رفت؟

XS
SM
MD
LG