لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۷

صیقل: امیدواریم توافق با حزب اسلامی نمونۀ برای طالبان باشد


جریان امضای توافق‌نامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار
جریان امضای توافق‌نامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار

در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در مورد افغانستان بحث‌های صورت گرفت.

این نشست دیروز در مقر این سازمان در نیویارک برگزار شد.

نماینده دایمی افغانستان در ملل متحد درین اجلاس درمورد وضعیت افغانستان سخنرانی کرد.

محمود صیقل در بخشی از سخنرانی اش ابراز امیدواری کرد که توافق صلح با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، نمونۀ برای آن عده از طالبان باشد که می‌خواهند از خشونت دست کشیده و به پروسه صلح یک جا شوند.

محمود صیقل نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
محمود صیقل نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

وی افزود:
" مصمم هستیم تا با حمایت و یا بدون حمایت کسانیکه تا حال در پشتیبانی فعال از پروسه صلح ناکام بوده‌اند، در افغانستان صلح بیاوریم. امضاء توافق‌نامه صلح میان حکومت افغانستان و رهبری حزب اسلامی، تعهد قوی ما را به صلح و این حقیقت که اراده داریم تا برای آن تصامیم دشوار اتخاذ کنیم نشان می‌دهد."

آقای صیقل افزود که روند تطبیق توافق‌نامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی آغاز شده و به گفته وی خصومت‌های جاری میان نیروهای امنیتی افغان و افراد وفادار به این گروه توقف یافته اند.

این توافق‌نامه در ماه میزان سال جاری به امضا رسید.

نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد همچنان گفت، ما باور داریم که گروه هماهنگی چهار جانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین هنوز هم می‌تواند که یک چهارچوب موثر برای تسهیل گفت و گو های صلح با طالبان مسلح باشد.

چندین نشست این گروه به اشتراک نماینده‌های این چهار کشور به هدف بحث روی پروسه صلح افغانستان برگزار شد اما اجلاس اخیر آن به تعویق افتاد.

در عین حال نماینده دایمی پاکستان در سازمان ملل متحد می‌گوید که گفت و گو میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح یگانه راه برای ختم حشونت‌های درازمدتِ این کشور است.

ملیحه لودهی گفت که جامعه جهانی می‌تواند تا ازین مذاکرات حمایت و در زمینه همکاری کند.

وی به هنگام سخنرانی در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد افزود که جنگ سه دهه اخیر در افغانستان بر امن، ثبات و پیشرفت اقتصادی پاکستان هم تأثیر گذاشته است.

به گفته نماینده دایمی پاکستان در سازمان ملل، کشورش آماده‌است تا در راستای از سرگیری گفت و گو های صلح با طالبان افغان همکاری کند.

در این اجلاس سازمان ملل متحد یک قطعنامه در مورد افغانستان بهاتفاق آراء تصویب شد و در آن در راستای ادامه حمایت ازین کشورتعهد شده‌است.

درین قطعنامه در مورد افزایش تلفات ملکی و نفوذ تندروان مسلح در افغانستان ابراز نگرانی شده‌است.

XS
SM
MD
LG