لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

یوناما از معرفی اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی استقبال کرد


دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان یا یوناما از تعیین کمیشنرهای جدید در کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی استقبال کرده و آن را یک قدم مهم برای تأمین شفافیت در انتخابات و جلب اعتماد مردم به ارگان‌های انتخاباتی در افغانستان خوانده‌است.

در اعلامیۀ یوناما که دیروز به نشر رسید، آمده‌است که این اقدام برای سرعت بخشیدن اصلاحات انتخاباتی و برگزاری انتخابات شفاف تحت شعاع قانون بسیار مهم می‌باشد.

در اعلامیه آمده‌است که اکنون باید کمیسیون‌ها تقسیم اوقاتی را برای برگزاری انتخابات ترتیب کنند و زمینه را برای اشتراک وسیع مردم فراهم بسازند.

یوناما در مورد حمایت از کمیسیون‌های انتخاباتی صحبت کرده و این کمیسیون‌ها را تشویق نمود که با تمام ادارات مربوطه به وضاحت و همه جانبه کار کنند.

یوناما گفته‌است که برای پیشبرد انتخابات تحت رهبری افغانستان و بهتر شدن روند آن کمک‎های تخنیکی‌اش را ادامه می‌دهد.

رفیع‌الله بیدار یکی از کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی دیروز به رادیو آزادی گفت که برای برگزاری انتخابات شفاف و جلب اعتماد مردم به ارگان‌های انتخاباتی از هیچ تلاش دریغ نخواهند کرد.

بیدار: برای برگزاری انتخابات شفاف و جلب اعتماد مردم به ارگان‌های انتخاباتی از هیچ تلاش دریغ نخواهیم کرد.
بیدار: برای برگزاری انتخابات شفاف و جلب اعتماد مردم به ارگان‌های انتخاباتی از هیچ تلاش دریغ نخواهیم کرد.

وی در ادامه گفت:

"بسیار کوشش خواهیم کرد که نارسایی‌ها اصلاح شوند و یک میکانیزم یا سیستمی به میان بیاید که دایمی باشد و وقتی که افراد می‌روند و یا می‌آیند و یا تمایلات شخصی افراد بالای آن تأثیر گذار نباشد. یک جدول معقول انتخاباتی را تشکیل خواهیم داد. هر چند ما مستقل می‌باشیم ولی از امکانات دولتی استفاده می‌کنیم. کار بزرگ ما این می‎باشد که اعتماد از دست رفته مردم را بر ارگان‎های انتخاباتی دوباره بدست آوریم."

آقای بیدار تأکید نمود که کمیشنران جدید افراد مسلکی و صاحب تحصیلات عالی می‎باشند.

او اظهار اطمینان نمود که تلاش‌های آن‌ها برای حفظ شفافیت در انتخابات مؤثر خواهد بود.

نصرالله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل و تحلیلگر امور سیاسی تعیین کمیشنرها را یک گام مثبت خوانده و می‌گوید که برای شفافیت و موفقیت این ارگان‌ها، امنیت و نقش وسیع مردم رول مهم بازی می‌کند.

ستانکزی: تعیین کمیشنر های جدید یک گام مثبت است
ستانکزی: تعیین کمیشنر های جدید یک گام مثبت است

وی در ادامه گفت:

"امنیت، اقتصاد، سهم جامعه مدنی و احزاب سیاسی می‌تواند شفافیت انتخابات را تضمین کند اما اگر این نقش کمرنگ باشد و قوانین و مقررات هم ضعیف شوند در آن صورت شفافیت انتخابات به سؤال رو به رو می‌شود."

دوازده کمیشنر جدید کمیسیون‌های انتخابات و شکایات انتخاباتی دیروز حلف وفاداری یاد کردند.

رئیس جمهور اشرف غنی در مراسم تحلیف آن‌ها در مورد برگزاری انتخابات شفاف به مردم تعهد نمود.

XS
SM
MD
LG